Gutsen, klotsen, schuren en vocht vasthouden

Alhoewel ik heel vaak denk mijn blog in de wilgen te hangen en niemand meer te vermoeien met mijn gezwets over kwaaltjes of frustraties voel ik vandaag toch weer de behoefte een en ander van me af te schrijven en de lezers weer te kwellen met mijn miserabele gevoelens.

Oké het is niet áltijd kommer en kwel  hier maar ik heb de afgelopen maanden best heftige periodes gehad. Gelukkig privé binnen de muren van ons huis altijd alles oké maar veel situaties en omstandigheden daar buiten zijn op zijn zachts gezegd rommelig te noemen. De trouwe lezer weet dan dat ik doel op zakelijke crisis, nicht-en-aangetrouwde-neef-toestanden en sollicitatiefrustraties. Oh ja en dan heb ik daar meestal ook nog wel wat hormoongerelateerde probleempjes bij.

Inmiddels heeft zich een nieuw ¨probleem¨ aangediend. Namelijk de extreme warmte van de laatste tijd.

Ik hou best van zomerse weersomstandigheden, de zomer als seizoen, de zwoele langere avonden, het zonder jasje naar buiten,  de algehele sfeer. Maar ik kan zó slecht tegen temperaturen boven de, laten we zeggen, 25 graden.

bij mij in de tuin, in de schaduw, 17.00 u

Ik hou vocht vast en zwel dus op. Vingers, handen, voeten, tenen, hoofd. Ik heb licht gezwollen oogleden of wallen.  Kan ook bijna niet wakker worden ´s morgens en blijf heel lang in de modus dat mijn brein niet meewerkt met mijn lichaam. Dat heeft echt tijd nodig.

Mijn haar moet uit mijn nek en uit mijn gezicht. Ik zou het liefste 3x daags een droge bh aan willen trekken. Mijn bovenbenen schuren tegen elkaar aan. Schuren kan je het niet eens noemen, ze kleven gewoon aan elkaar vast.

Daarom draag ik genoodzaakt van die broekjes met pijpjes tot halverwege mijn bovenbeen onder een rokje of jurkje en soms zelfs onder zo´n flodderbroek omdat ook dan de binnenbovenbeentjes plakken. Het doet gewoon pijn.

De tailleband van die broekjes begint zo rond het middaguur enorm te knellen. Ik weet inmiddels dat er crèmes op de markt zijn die je tussen je bovenbenen kan smeren, Smoovall en Vevina. Ik denk dat ik die eens ga proberen. Iemand daar al ervaring mee?

Ik klots en guts op plaatsen waarvan ik alweer vergeten was dat je dáár ook kan zweten.

Mijn buik die ´s morgens een uiterst normaal formaat heeft zwelt in de loop van zo´n warme dag op tot standje 7 maanden zwanger. Broeken of rokjes gaan daardoor knellen en shirtjes zitten ineens veel strakker dan toen ik ze ´s morgens aantrok.

Er gebeurt met deze warmte iets in mijn lijf waardoor ik snel geprikkeld ben en niet meer helder kan denken. Mijn coördinatie is slecht en ik kan me nog maar moeilijk concentreren. Ik word er bijna soms een beetje depressief van, zie overal beren op de weg en kan alleen maar zuchten en steunen. Ik drink steeds voldoende water en hou me echt rustig en toch vliegt het me naar mijn keel en voel ik me rot.

Zou er iets bestaan als warmte-ziekte ofzo? Ik vraag het me serieus af.

13 gedachtes over “Gutsen, klotsen, schuren en vocht vasthouden

    • JoJo zegt:

      Ja ik heb ooit naar aanleiding van een blog van jou zo’n Sweetie aangeschaft, zijn inderdaad fijn maar dat taillebandje is best smal/dun waardoor het toch gaat knellen op den duur. Het zal aan mij liggen denk ik 😂

      Liked by 1 persoon

  1. kliefje zegt:

    Hier ook iemand die er niet goed tegenkan. Dit is echt too much. Gisteren kon ik mijn schoenen niet meer aan. Geen ervaring met die crème. Als jij m nou eens koopt en hier verslag doet? 😉

    Like

  2. Helene zegt:

    Hey lieve Jojo, wat een toestanden allemaal bij jullie maar gelukkig is jullie basis goed.
    Als je als gezin sterk bent door de goede band en de harmonie kun je de problemen beter aan.
    En tja de warmte.
    Ik kan dus niet meer huilen maar anders zou ik het gisteren wel gedaan hebben hoor. Voelde me zo doodongelukkig. Er zijn vele mensen die beroerd worden van die hitte. Zelf mr. X hier, die er normaal goed tegen kan voelde zich rot vandaag.
    Jij hebt zo te lezen wel heel erg last zeg.
    Heel veel sterkte aan ons allemaal en dnk maar zo na zonneschijn komt altijd weer regen.
    Heerlijk. Liefs

    Liked by 1 persoon

  3. Mammalien zegt:

    Hoop dat het snel beter gaat, op alle gebied. Wel goed om te horen hoor, ik herken wel iets. Dat schuren bijvoorbeeld (of erger nog: steenpuisten op die plekken!) en antischuurmiddel is een goede tip. Ga eens kijken.
    Waarom zwelt je buik op, weet je dat? Heb het me altijd afgevraagd, de ene dag / uur of de ander…

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Volgens mij heeft dat opzwellen van de buik ook met vocht vasthouden te maken, het schijnt dat tijdens de warmte het lichaam de vloeistoffen (klinkt zo abstract) niet goed afgevoerd krijgt.

      Like

  4. Meisje van 50 zegt:

    aaaargh, dat plakweer! Slapen was drama! Ik had er iets minder last van dan mijn man. Die belandde bij de dokter omdat hij ook last had van opzwellende vingers en handen en zich ernstig zorgen maakte. (alles okay, het is alleen de warmte, meneer!). Maar het lijkt wel of de warmte dit keer harder aankwam bij iedereen. Goed dat je hier over schrijft, ik zie allemaal tips! Ik ga meteen even google-en. Gedeelde smart is halve smart, zoiets?

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

