Sollicitatiefrustratie

Jeetje joh, twee berichten in een week tijd. Het moet niet gekker worden. Maar ik moet gewoon even de frustratie van me af schrijven.

Twee jaar geleden om deze tijd was ik ook bezig met solliciteren. Niet dat ik toen ergens ben uitgenodigd om te komen praten, nee ik kreeg direct de reactie dat ik niet door de eerste selectieronde heen was. Of soms kreeg ik helemaal geen reactie. Nog erger. Gevalletje net weer in het arbeidsproces na dik acht jaar thuis. Ik werkte nét weer een half jaartje en niemand zat blijkbaar op mij te wachten toen.

Nu, dik twee jaar later en inmiddels ruim twee en half jaar terug in het arbeidsproces , had ik na drie weken bezig zijn met sollicitatiemails versturen en online sollicitatieformulieren invullen al twee gesprekken. Yeeeeeiiiii. Best een goede score eigenlijk vond ik. Er was zelfs een recruiter die mij via LinkedIn benaderde, helaas voor een baan waar ik niet de goede kwalificaties voor had.

Ik kreeg er echt energie van. Zag het helemaal zitten, dat (nieuwe) solliciteren en zoeken naar ¨die leuke, perfecte baan¨. Trouwens, wat een gemak dat solliciteren via de mail en via die sollicitatieformulieren. Handig, snel en he-le-maal van deze tijd.

Bij het ene bedrijf had ik een goed gesprek maar helaas,  ze kozen tóch voor iemand anders, die al wél ervaring had in hun branche. Het andere gesprek werd helaas de middag van tevoren gecanceld omdat ze nogal plots die dag daarvoor de vacature vervuld hadden met een oude vriendin die de functie ineens helemaal zag zitten. Prima natuurlijk, heel fijn voor hun maar ik vond het echt wel héél jammer.

En dan slaat die positieve energie na een paar weken wel om. De meest gezellige en uitgebreide afwijzingsmails heb ik gehad. Ook helemaal van deze tijd. Geen moeite mee. Maar waar ik wél grote moeite mee heb en oké ik ben misschien een zeikerd maar het ergert me behoorlijk, is dat er heel veel HR-afdelingen zijn die een (uiteraard) standaard bevestigingsmailtje sturen waarin ze mij hartelijk danken voor mijn sollicitatie en de interesse in hun bedrijf en dat ze mijn gegevens gaan bekijken en daar, let op!, binnen een maand op terug gaan komen.

Sorry hoor, binnen een maand!!!!! Dat zijn vier of vier en halve weken!!!! En als er nou een sluitingsdatum op zo´n vacature zit, natuurlijk dan begrijp ik dat ik moet wachten. Maar een maand!!!!

In hun vacatureteksten hebben ze het allemaal over ¨snel schakelen¨. In hun functies ¨als spin in het web¨ moet je ¨snel kunnen schakelen¨. Beetje jammer dat ze dat zelf niet doen. Van de kandidaat verwachten dat ze in de functie snel kunnen schakelen en zelf binnen een maand eens op een sollicitatie terugkomen!! Ik zit hier serieus al een maand met een stuk of zes van dat soort reacties in mijn mailbox, te wachten…tssssss. De eikels.

Inmiddels komen de vacaturesites én vacatureteksten m´n strot uit en ben ik behoorlijk gedemotiveerd geraakt. Niet zozeer omdat ik dus regelmatig afgewezen word en niet door de eerste selectieronde heen kom. Wel omdat het allemaal dus zo lang duurt en ik heb daar simpel weg (blijkt nu) gewoon geen geduld voor.

Als directiesecretaresse, tegenwoordig ook wel management assistente, executive assistant of office manager genoemd, moet je ¨snel kunnen schakelen¨ en in alle situaties pragmatisch, pro-actief, dynamisch en nog véél meer zijn. Beetje jammer dat ik dan een maand moet wachten.

Inmiddels zit ik qua hormonen (én de stand van de maan 😉 ) al weer op het punt dat ik me niet alleen daar dus énorm aan erger maar ook aan de zon die schijnt, de wind die waait, de buren die de bbq aansteken, de buurjongen van twee huizen verderop, mijn haar, mijn knellende bh enzovoort enzovoort. Hele flauwe dingen natuurlijk en totaal belachelijk.

Van pure frustratie prop ik mij straks vol met broodjes kroket en frikadel en tomatensoep met ballen!

 

7 gedachtes over “Sollicitatiefrustratie

  1. leegschrift zegt:

    haha jij durft! Gezocht vreetkickende slow werkende en uiteraard een lichtelijke depressie voorwendend, zijn wij op zoek naar jou. Verwacht van ons niet wat jij van ons verwacht. Dan zal het allemaal goedkomen. Met ons bedrijf, jouw leven en wie weet ook de wereld voorbij je achtertuintje.

    Liked by 1 persoon

  2. Mammalien zegt:

    Irritant he. Je moet ook maar zo denken, de tekst in de vacature is ook maar door iemand opgesteld die geen idee heeft… In bedrijven in het echt gaat het net weer anders dan ze graag willen laten zien in de advertentie… Succes!

    Liked by 1 persoon

  3. Vlijtig Liesje zegt:

    Het klinkt ook heel irritant als ik het zo lees, dus ik voel helemaal met je mee. Vooral omdat ze van jou wél verwachten dat je snel en vlot bent.

    Maar tegelijkertijd gaat het een stuk beter dan de vorige keer, dus dat is heel positief!

    Liked by 1 persoon

  4. Meisje van 50 zegt:

    Ai! Niks zo vervelend voor je eigenwaarde als het onvruchtbare solliciteren. Gelukkig is de banenmarkt weer aangescherpt en is het nu makkelijker dan een aantal jaar geleden, maar man, man, man…. wat een gedoe. Als ik een ding geleerd heb van alle verhalen: het gáát je lukken! Het is belachelijk hoe HR denkt met mensen om te kunnen gaan, maar dat is hun probleem, niet het jouwe. Het gaat je lukken! De volhouder wint. Ik duim voor je!

    Liked by 1 persoon

  5. anitawillems zegt:

    Vréselijk, die hele HR-clan! Gewéldig vinden ze zichzelf en oh oh wat zijn ze wereldwijs. Ondertussen hebben ze totáál geen mensenkennis, kunnen ze niet verder kijken dan hun eigen periferie en wil elke afdeling kloontjes van zichzelf. Om je dood te ergeren. Het hele sollicitatie proces is tot een inhoudsloze show geworden. Ik ben nog niet zover dat het me lukt om er in mee te gaan. Vast geheel ten nadele van mijzelf.

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

