De drievoudige godin en de overgang

Dat de overgang behoorlijk k*&%$ kan zijn of dat voor sommigen ronduit is, dat weten we. Vele vrouwen komen ongewild in de overgang door ziekte of ernstige aandoeningen. Dat is sowieso k*&%$. Vele vrouwen hebben er niet zo´n last van of merken er niet zo veel van, zeggen ze. Of houden zich er totaal niet mee bezig, zeggen ze. Wuiven de klachten en verschijnselen weg. Negeren ze en blijven maar doorgaan. Vele vrouwen hebben écht nergens last van, hebben op enig moment een jaar geen menstruatie meer, geen klacht of verschijnsel gehad en voelen zich prima.  

Niet iedereen fietst er zomaar fluitend doorheen. Er zijn vrouwen die zichzelf helemaal kwijt zijn, stuiten op een berg onbegrip van hun partner of omgeving, hun relatie lijdt eronder, huwelijken stranden, ze functioneren niet meer goed op hun werk, ze slapen niet meer, hebben doorweekte nachten, zijn depressief en ga zo maar door. In veel gevallen wordt uitgeweken naar medicatie of hormoonpreparaten. Iets wat ik zeker niet afkeur, laat dat duidelijk zijn, maar ik spreek hier voor mijzelf en zélf heb ik niet de intentie om naast de pil op enig moment naar andere chemische medicatie of hormoontherapie te grijpen.

Ik zat eens een tijdje in een besloten groep voor vrouwen in de overgang, waar iedere dag behoorlijk gechat werd. Het ging voornamelijk over heel veel ingewikkelde medicamenten op doktersvoorschrift die zo ongeveer iedereen voor mijn gevoel in die groep gebruikte. Iedereen had daar een mening over en de adviezen op dat gebied vlogen over het scherm. Bovendien waren er regelmatig behoorlijk vijandige discussies onderling en ik dacht alleen maar ¨meiden, dames, zusters, vrouwen onderling, waar zijn jullie mee bezig?¨

Ik chatte niet mee maar na een tijdje meelezen werd ik van alles zo kriegel van dat ik besloot de groep weer te verlaten. Zo  ontzettend jammer hoe vrouwen onderling over een onderwerp wat ons allemaal aangaat, in zo´n besloten groep en lekker veilig achter hun schermpje, zó aanvallend en vijandig kunnen zijn en zó overdreven kunnen reageren. Wat misschien juist wel een gevolg was van… maar dan nog, doe normaal alsjeblieft.

Jullie hebben inmiddels kunnen lezen hoe ik in het leven sta en waar mijn interesses liggen. Nou ben ik niet al te zweverig en ik wil ook niet alles aan het spirituele ophangen maar laten we het, in het verlengde van mijn blogbericht over Vrouwen en de maan eens over het volgende hebben.

de drievoudige godin (Maagd, moeder, wijze vrouw)

De Maagd staat symbool voor jeugd en mogelijkheden . De Moeder vertegenwoordigt de creativiteit en het verzorgende aspect en de Wijze Vrouw symboliseert de wijsheid, overgangsfase en verantwoordelijkheid. Alle aspecten van de drievoudige Godin vertegenwoordigen verschillende manieren van groei en heling.

☽◯☾

Maagd, moeder, wijze vrouw (afbeelding van Pinterest)

In vroeger tijden, denk aan vóór onze jaartelling en vóór de verkerstening van álles dat heidens was, nam de vrouw een prominente plaats in. Het is niet voor niets dat er in de Keltische, Griekse, Romeinse en Egyptische tijden zoveel godinnen vereerd werden. De talrijke archeologische vondsten over de hele wereld getuigen hier nog van. Zelfs in Nederland hadden we onze eigen godinnen.

In die vroegere (oer) tijden leefden de mensen veel meer in de natuur en vooral mét de natuur. Veel natuurverschijnselen die voor ons nu héél normaal (en wetenschappelijk bewezen zijn) en waar het merendeel van de mens in deze huidige tijd niet eens meer bij stilstaat, werden verklaard door mythen, sagen en overleveringen over goden en godinnen.

Maar ook de vrouw als vrouw nam die prominente plaats in. De Kelten sloegen de eigenschappen van het vrouwelijke hoog aan en hun wetten getuigen van een scherp oog voor de rechten van de vrouw.

Het vrouwelijke brengt leven voort en hé, dat is gek,  in vroeger tijden bloedden de vrouwen ook! En in die tijd maakten de vrouwen óók de fases door van jong meisje (maagd, menstruatie begon) naar vrouw (volwassen en als het haar gegeven was werd ze moeder, schonk dus leven) en oudere vrouw (wijze vrouw, heeft de overgang -de transformatie- doorlopen).

In vroegere tijden namen vrouwen de tijd om wijze, goddelijke vrouwen te worden. Net zoals monniken zich terugtrokken in het klooster om de eenzaamheid op te zoeken, gingen ook vrouwen van middelbare leeftijd op zoek naar zichzelf en de goddelijke kracht en energie in zichzelf. Ze trokken zich daarvoor terug uit de gemeenschap. Ze namen de tijd om de talrijke dromen en momenten dat ze niet kon slapen te overpeinzen. Ze aanvaardden en omhelsden zelfs de warmteopwellingen en begrepen die als het verschuiven en veranderen van de energie diep in hun lichaam en ziel. Ze maakten zich los van oude emoties en oude familiepatronen. Ze voedden hun lichaam met kruiden. In plaats van depressief te worden, verwelkomden ze die donkere dagen als een periode van stilte en afscheid nemen van hun oude ik. Ze rouwden en namen afscheid van hun jonge meisjes jaren en grepen de laatste kans om de wijze oudere vrouw te worden op wie de gemeenschap kon steunen.

Lees het hele artikel op c-cura.nl

Er waren vroeger geen hormoonpreparaten en medicatie tegen de ongetwijfeld toen ook al stormachtige hormonen.  Alleen de kruiden en ¨producten¨ die de natuur te bieden had. Daar hebben ze vast en zeker goed gebruik van gemaakt maar de menstruerende vrouwen en de vrouwen in hun transformatieproces accepteerden hun situatie en haalden daar kracht en wijsheid uit.

Uiteraard is het fantastisch dat in onze huidige tijd voor bijna alles wel een medicijn of een middeltje is. Voor heel veel aandoeningen en ziektes is dat ook heel hard nodig, begrijp me niet verkeerd.  Maar ook hier spreek ik wéér voor mezelf, ik wil tijdens mijn overgang niet overal een medicijn of preparaat voor hebben. Oké, ik slik de pil maar dat is het dan ook. En een paracetamolletje op zijn tijd tegen de knallende koppijn. Natuurlijk is de pil een hormoonpreparaat dat weet ik, dus fik me niet gelijk af.  Het zijn de overige (chemische) hormoontherapieën/preparaten waar ik het over heb.

Zoals in de quote hierboven beschreven trokken vrouwen zich terug uit de gemeenschap. Historisch gezien vind ik dat een mooi gegeven en kan ik me daar wel in vinden. In de huidige tijd zou ik dat voor mijzelf niet als een optie zien.  Waar ik bijvoorbeeld helemaal geen klik mee heb, wat ik nooit gedaan heb en wat ik mezelf ook niet zo snel zie doen, is het bijwonen van zogenoemde Rode Tent bijeenkomsten. Dit zijn bijeenkomsten waarbij je samenkomt met vrouwen en het is te vergelijken met hoe de vrouwen dat in die vroegere tijden deden. Het gedachtegoed van Rode Tent heeft wel wat raakvlakken met die van mij maar verder spreekt het me niet aan. Ik vermeld het bestaan ervan hier wel omdat ik graag ook informatief wil zijn. Wellicht lezen hier vrouwen mee die er wel wat mee kunnen of daar graag meer over willen weten. Zie Rode Tent.nl

Mijn punt met deze uiteenzetting is eigenlijk dat het belangrijk is de transformatie naar die oudere wijze vrouw te accepteren. Ik doe dat in ieder geval. Het heeft namelijk zo weinig zin om in de ontkenningsfase te duiken of er tegen te vechten. Ik accepteer. Het is niet altijd even makkelijk, maar dat was de pubertijd ook niet altijd. Mijn veranderende lichaam accepteer ik, inclusief hangend vel,  jeuk, droogte, rimpels, stramme ledematen, grijze haren, vetkussentjes en noem maar op. Mijn geestelijke verandering accepteer ik ook.

En… ze zeggen niet voor niets ¨wijsheid komt met de jaren.¨

☽◯☾

 

 

 

7 gedachtes over “De drievoudige godin en de overgang

  1. thuisbijdewilliams zegt:

    Het heeft ook zoveel te maken met hoe er in de maatschappij tegen de overgang wordt aangekeken. Niets wijze oude vrouw maar uitgerangeerd type, kan je niets mee. Dat vind ik best moeilijk hoor. En ja vrouwen onderling….drama hoor..daarom houd ik mij ver van clubjes..en dergelijke.

    Liked by 1 persoon

  2. Huismama zegt:

    Ik heb heel lang opgezien tegen het ouder worden. En oké, Ik ben 34, maar sinds dit jaar geniet ik er maar van. Ik zit nu in de moeder fase en ik ben ervan overtuigd dat ik als oude wijze vrouw ook veel mooie dingen mag beleven.

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

