Wat een maand

De afgelopen vier weken waren heftig. Door vakantie van mijn zwager heb ik veel meer gewerkt en ondertussen moest thuis ook alles draaiende gehouden worden. Ik heb het met plezier gedaan en omdat ik wist dat het eindig was heb ik het volgehouden. Maar inmiddels verlang ik wel weer naar de situatie dat ik alles weer in mijn eigen ritme kan doen en vooral verlang ik ook weer naar mijn  twee vertrouwde vrije daagjes. En rust, daar verlang ik ook weer naar. 

Qua ¨me-time¨ zat het wel goed. Ik volgde op twee zaterdagen een workshop ¨Werken met edelstenen¨ wat superleuk en interessant was. Ik ging op een zondag nog naar een spirituele beurs met een aantal interessante lezingen. Ik ben weer een stukje wijzer.

Wat klachten betreft voelde ik me de afgelopen weken best goed. Ondanks onverklaarbare jeuk op mijn onderbenen (tot korstjes aan toe), een extreem droge huid van mijn armen en handen en afbrokkelende nagels was mijn gemoed al die tijd redelijk goed te noemen. Ik kon een hoop +-jes in mijn maanagenda zetten.

Mijn energiepeil heeft echter een absoluut dieptepunt bereikt. Dat wijt ik aan het meer werken, het welbekende fenomeen voorjaarsmoeheid én aan nog ¨iets¨. Er speelde namelijk iets waar onze gemoederen behoorlijk van in beweging kwamen.

Dat ¨iets¨ is nogal een verhaal. Om een beetje een beeld te geven; het betreft mijn zwakbegaafde nicht die na een leven vol puinhoop nu óók een puinhoop van haar huwelijk heeft gemaakt. Zij heeft haar man (hij is ook beperkt en heeft een autisme spectrum stoornis) 3,5 week geleden bedrogen met een ranzige (ook niet zo begaafde) sex-date waar ze nu woest verliefd op is. Ze is toen verdwenen richting een paar wildvreemde mensen en appte (waarschijnlijk deels wel onder invloed van die vreemde figuren) dat ze van hem af wil, rust wil en van hem wil scheiden.

Wij als familie (mijn man en ik, mijn ouders, mijn ooms, tantes, oma en de aangetrouwde neef) maakten ons uiteraard zeer grote zorgen om deze bizarre ontwikkelingen en hebben haar hulp geboden die ze in bijzijn van haar begeleider afdeed met de inmiddels in mijn familie gevleugelde uitspraak ¨met die kutfamilie wil ik niets meer te maken hebben¨.

Nou zijn wij vorig jaar zo vriendelijk/menselijk/behulpzaam geweest om die aangetrouwde neef bij ons bedrijf in dienst te nemen als pakketbezorger. Hij kan dat met zijn beperking namelijk prima en het werkt twee kanten op, hij blij en wij als bedrijf bieden zo iemand een kans en krijgen daar subsidie voor. De nicht wist dat we deze maand met één iemand minder moesten werken en dat het een drukke maand zou worden waarbij haar man ook vaker zou werken.

Maar madame heeft het geflikt om deze hele toestand te ontketenen in het weekend vóórdat mijn zwager op vakantie ging. Die begon uiteraard niet heel relaxed aan zijn vakantie.

Man en ik zaten dus én met iemand minder op de zaak én met een totaal ontredderde, verdrietige, tot op het bot vernederde aangetrouwde neef die bijkans op instorten stond en het allemaal niet meer zag zitten. Nou en dat lieve mensen kost een heleboel energie.

Ondanks al deze ellende hebben we het toch tot nu gered. Wij hebben de aangetrouwde neef in de afgelopen weken bijgestaan, naar hem geluisterd, hem verteld met wat voor een vrouw hij getrouwd is en wat haar verleden is (dat wist hij namelijk niet) en hem vooral verteld en op het hart gedrukt dat hij echt, echt, echt beter af is zonder haar.  En tussen alle beslommeringen door ook nog een hoop werk op kantoor verzet. Gelukkig vindt hij nu afleiding en plezier in zijn werk. Hij heeft het natuurlijk nog steeds moeilijk maar hij slaat zich er kranig doorheen. Hun beider begeleiders en bewindvoerders zijn inmiddels ook met deze situatie aan de slag en wij zijn er ook ¨druk¨ mee. Wij hebben echter geen hoge pet op van die begeleiders want het verloopt allemaal behoorlijk onprofessioneel. Ze houden zich niet aan afspraken, ze bellen niet terug, hebben natuurlijk hun vrije dagen, laten zich om het manipulerende vingertje van nicht winden, zucht…

Mijn nicht heeft geen moeder meer en haar vader is ook niet in staat om haar te helpen en woont in het buitenland. De aangetrouwde neef heeft (behalve zijn ouders en een zus die nogal ver weg wonen) hier in de omgeving geen vrienden of bekenden die hem bij kunnen staan. Alleen maar een begeleider waar wij dus niet heel hoge verwachtingen van hebben. Gelukkig heeft hij telefonisch wel steun van zijn ouders en komen ze vandaag weer voor een paar dagen naar hem toe. De nicht heeft zich 2,5 week geleden (!) al ingeschreven in een totaal andere stad ergens in het land en die hanteert heel duidelijk de struisvogelpolitiek. Er is geen contact tussen haar en de neef, de begeleiders zijn voor ons maar moeilijk te bereiken en het is allemaal zo vaag als wat. Er zou maandag een mediator bellen maar dat is voor zover ik weet nog steeds niet gebeurd.

Dit alles verklaart natuurlijk wel mijn lage energiepeil.  Ik heb alle emoties inmiddels al wel gehad, van grote zorgen, tot medelijden, tot enorme boosheid. Mijn man overigens ook.

Ik ben, of liever gezegd wij zijn,  vooral heel erg moe van alles. Uitgeput. Leeg. Maar ondanks dat slaan we ons er toch best goed door heen. Aanstaande maandag is mijn zwager weer op kantoor en zijn we weer compleet.

Dan alleen nog maar de verwikkelingen met de nicht nog even afwikkelen.

Zucht.

 

 

 

 

 

 

 

16 gedachtes over “Wat een maand

    • JoJo zegt:

      Wij zijn de enigen, op mijn oma van 90 na, de rest woont allemaal in het buitenland. Helaas gaat mijn nicht niet veranderen maar we kunnen er in ieder geval voor zorgen dat deze scheiding op een voor beide goede manier wordt geregeld.

      Like

  1. Meisje van 50 zegt:

    In zo’n situatie is het alleen maar geweldig dat er familie is waarop teruggevallen kan worden. Dat zal de neef ongetwijfeld geholpen hebben om het ergste dieptepunt door te komen. Wat een ellende doen mensen elkaar ook aan en ik vind het fantastisch hoe de omgeving ermee omgaat. Ja, het kost energie, maar niet voor niks. Petje af, hoor! En nu: RUST 😉

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

