Vrouwen en de maan

Er is de laatste paar maanden best wel wat meer rust in mijn lijf en de diverse klachten lijken wat minder scherp.  Af en toe voel  ik natuurlijk heus het een en ander maar het gevoel glijdt wat makkelijker als druppels water weer van me af.  Óf het komt door mijn loslaat-ritueel óf mijn hormonen zijn mij gewoon tijdelijk gunstig gezind.

Hoe dan ook, ik voel mij de laatste tijd lichamelijk en geestelijk redelijk in balans en daar voel ik me fijn bij.

In mijn hoofd kan het nog altijd best chaotisch zijn.  Dat heeft niet zo zeer met de hormonen te maken als wel met gevoeligheid voor van alles. Als ik niet genoeg rust en stilte krijg dan neig ik een beetje naar paniek in de kop. Gelukkig duurt dat niet heel lang want zodra ik dat voel dan trek ik me terug. Thuis kan dat makkelijk. Ik stop met wat ik aan het doen ben, ga even rustig zitten, stap uit de situatie. Of ik vertrek even naar boven om weer tot mezelf te komen.

Om dit blogbericht niet nog langer te maken heb ik in de rest van mijn tekst een aantal links toegevoegd waar je als je dat wilt meer kan lezen over de maan en haar invloed. Het zijn géén gesponsorde links.

De schommelingen in de gemoedstoestand en de hormoonhuishouding van de vrouw maken ons al behoorlijk gevoelig maar het is ook interessant om eens te zien hoe de maan van invloed is op ons gestel.

Hoe je het ook wendt of keert (en of je er nou wel of niet in gelooft) de maan heeft een enorme invloed op onze planeet, het water (de oceanen), de flora en fauna en bovenal op de mens. En dan het vrouwelijk exemplaar in het bijzonder!

de cyclus van de maan

De woorden menstruatie, maand en maan komen van het Latijnse woord mensis. Menstruatie treedt ongeveer elke maan(d) op en wordt ook wel maanstonde, maantijd of maanbloed genoemd. De menstruatie kent een soortgelijke cyclus als de maan:

Wassende maan: de baarmoederwand wordt dikker totdat de eisprong plaatsvindt

Volle maan: eisprong of ovulatie

Afnemende maan: als de eicel niet wordt bevrucht, zal de baarmoederwand weer slinken

Nieuwe maan: de baarmoeder reinigt zichzelf door het bloed los te laten: menstruatie

Uit het boek:  In het licht van de Maan van Petra Stam

☽◯☾

de maan en haar invloed op de menstruatie

Want zoals de zee meedeint op de fasen van de maan, zo doen wij dat met onze menstruatiecyclus ook. Iedere maanfase duurt een week (nieuwe maan, wassende maan, volle maan en krimpende maan), in totaal 28 dagen. Net als een menstruatiecyclus. Je bent als vrouw afgestemd op de prachtige, zachte, helende energie van de maan.

Uit het artikel ¨Waarom je menstruatie ook wel je maantijd wordt genoemd¨ van Vrouw&Passie

☽◯☾

In de periode dat ik de pil niet slikte (2015 – half 2016) menstrueerde ik in een patroon van zoveel dagen voor nieuwe maan en zoveel dagen rond volle maan.  Niet superregelmatig dus en het is geen exacte wetenschap maar het was gewoon geinig om het bij te houden en te zien hoe mijn cyclus toen liep. Door de herstart met de pil hield ik een half jaartje mijn cyclus helemaal niet bij dus heb van die periode geen gegevens en dat is jammer want anders had ik wellicht al beter een patroon kunnen zien. Je zou zeggen dat je met de pil regelmatig zou menstrueren maar in mijn geval zit er ook nu een aardige onregelmatigheid in. Zou mijn lichaam zich ondanks de toegevoegde hormonen dwars door de pil heen tóch aanpassen naar de invloed van de maan? Want tot nu toe menstrueer ik steeds rond nieuwe maan.

de Fasen van de maan

Nieuwe Maan is een goede periode om met iets nieuws te starten en/of ongewenste patronen of ongezonde gewoontes los te laten. Stilte en reflectie horen bij deze fase. Het is ook de tijd om te vasten.

Wassende Maan is de tijd van groei. Je energie neemt toe en je krijgt nieuwe plannen.  Je pakt de dingen weer op. Je initiatieven hebben een goede kans van slagen.

Met Volle Maan is haar energie op haar hoogtepunt. Je kunt nu veel energie voelen. De energie gaat naar buiten. Dit kan spanning geven of slapeloosheid. Je stemmingen kunnen wisselen, spanning of (oude) emoties komen naar boven en je bent extra gevoelig. Creativiteit stroomt en je vaart meer op je intuïtie dan anders.

Met Afnemende Maan stroomt de energie weer naar binnen. Dit is de periode voor zelfreflectie, loslaten wat je niet meer nodig hebt. Je energie neemt af en je hebt het gevoel om het rustiger aan te doen. De tijd om op te ruimen en te reinigen, zowel in je huis als innerlijk. Het is het einde van de cyclus waarbij je de opgedane wijsheid een plek kunt geven.

gemoedstoestand bijhouden in maanagenda

Hoe ik mij per dag voel hou ik sinds eind december bij in mijn Maanagenda. Voorheen deed ik dat een beetje met een natte vinger in de lucht. De Maanagenda bevat onder andere per dag de standen van de maan, de tijden van de opkomst en het ondergaan van de zon en van de maan en in welk sterrenbeeld de maan staat.

Ik zet een +, een of een +/- in de kantlijn.

  • Een + is een goede dag zonder klachten

Op een goede dag ben ik blij met mezelf, positief, zit lekker in mijn vel, zie geen problemen en ben ik blij met mijn medemens overal ter wereld.

  • Een is een slechte dag met klachten

Dat zijn de dagen dat ik mezelf niet leuk vind, heel slecht in mijn vel zit, een algeheel malaise gevoel heb, baal van de mensheid in het algemeen en heel blij ben dat het leven (ooit op een dag) eindig is. Op zulke dagen is mijn motto: het leven is één grote fikkende tyfus hel.

  • Een +/-  is een zo-zo dag

Dat zijn de dagen dat ik me niet helemaal happy voel, lichtelijk uit humeur, licht gedeprimeerd en snel geprikkeld maar dat het allemaal net aan te doen is.

Door dit op deze manier dagelijks bij te houden krijg ik een beter beeld van mijn gemoedstoestand. In eerste instantie omdat ik heel gemakkelijk in één oogopslag kan zien dat ik regelmatig best goede perioden heb (jeeeeeiii ik ben nog niet verloren). In tweede instantie omdat ik daarmee dus ook de fasen van de maan kan koppelen aan mijn gemoed.

Ik zie al wel wat interessante zaken maar voor nu vind ik dat niet noemenswaardig genoeg voor een blogbericht. Eerst maar eens een jaar bijhouden.

Zijn jullie je bewust van de invloed van de maan op je menstruatie, overgang of gemoedstoestand?

maanfasen

12 gedachtes over “Vrouwen en de maan

  1. thuisbijdewilliams zegt:

    Toen ik zwanger was van de oudste was ik op Ameland op vakantie met mijn 7 maanden dikke buik. Ik sprak daar toen een mevrouw van Ameland en die vertelde mij dat rond volle maan er heel veel kinderen werden geboren. Want je bent nl 10 manen zwanger, dat klonk mij heel plausibel in de oren😊

    Liked by 1 persoon

  2. Anita Willems zegt:

    Inmiddels begin ik me een echte Maanvrouw te voelen, zoals je weet. Maar jij schrijft het net weer iets anders op, dat geeft mij ook weer nieuwe input.
    Bij dat stuk dat je hoofd nog niet altijd rustig is, heb ik herkenning. Soms kan ik van teveel stress helemaal de kluts kwijt zijn, kan ik totaal niet meer nadenken. Dus misschien is dat iets van de overgang en niet een vorm van overbelasting denk ik nu….

    Liked by 1 persoon

  3. villablabla zegt:

    Heel interessant om te lezen. Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan… Ik heb ook best wel last van ‘mijn hormonen’. Ik ga me misschien toch wat meer in verdiepen in de invloed van de maan hierop.
    Ook herkenbaar wat je schrijft over die ‘overprikkeling’ in je hoofd. Hier heb ik ook best wel last van.

    Liked by 1 persoon

  4. Meisje van 50 zegt:

    Interessante insteek! Helemaal geen gek idee om je dagen te plussen en te minnen. Dat kan over langere tijd wellicht inzichten geven die je wellicht helemaal niet verwacht had. Ik denk dat ik ook maar eens ga verdiepen in de invloed van de maan.

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

