Incontinentie

¨Annelies van der Pies,

ik moet al piesen als ik nies…¨

Uit: Waar gaat zij helemaal alleen heen (1987) van Brigitte Kaandorp

Alhoewel dit liedje gaat over een meisje van 9 die in haar broek plast van het lachen heb ik als 45-jarige vrouw met overgangsverschijnselen best wat raakvlakken met deze tekst en zingen deze twee zinnen dagelijks rond in mijn hoofd…

Vroeger had ik een beeld bij volwassen vrouwen met urineverlies. Meestal zag ik dan mijn oma voor zich met haar Tena´s. Ik associeerde het altijd met oud oud. Niet met ergens midden 40-oud eigenlijk. Of met overgangsverschijnselen. Nooit gedacht natuurlijk dat ik zelf ook ooit met dit verschijnsel te maken zou krijgen.

Ik had al wel eens gelezen over vrouwen die na hun bevalling met urineverlies kampten en inderdaad na de bevalling (10 jaar geleden, langdurig en zwaar) van mijn zoon merkte ik bij mijzelf ook wel wat op. Gelukkig herstelde zich dat wel enigszins in de jaren daarna maar sinds een jaartje ongeveer is het blijkbaar iets wat ik aan mijn lijstje met overgangsverschijnselen kan toevoegen. Door die bevalling wellicht, door veranderingen van hormonen, door regelmatige druk in de buik door bekkenscheefstand. Blaasontstekingen zijn mij ook niet vreemd trouwens.

Gelukkig stroomt het er (nog ) niet zónder aanleiding zomaar uit. Het is niet dat als ik moet dat ik het dan niet meer kan ophouden. Krachtinspanning is wél de boosdoener. Bij mij kan je dus spreken van inspanningsincontinentie. Een paar maanden geleden tijdens het hardlopen merkte ik het al op. Maar dan was het meer het gevoel dat het zou kunnen gebeuren. En dan gebeurde het gelukkig niet.

Het werd in de periode daarna toch steeds ¨erger¨.  Een flinke verkoudheid met hoestbuien en niezen maakte het feest compleet.

Tegenwoordig is hoesten of niezen dus gevaarlijk! Iedere krachtinspanning op dat gebied zou kunnen zorgen voor een druppeltje maar meestal ben ik nét op tijd om mijn benen bij elkaar te knijpen en gebeurt het niet. Maar soms word ik ook weleens overvallen door een hoestprikkel of nies en dan gebeurt het wel… meestal natuurlijk als ik net met de hond loop te wandelen of boodschappen doe…

Het is dus belangrijk om weer bekkenbodemspieroefeningen te gaan doen. Volgende week heb ik een lange autorit voor de boeg. Kan ik dan mooi die oefeningen doen, die doe je immers zittend. Als ik maar wel lang genoeg mijn plas op kan houden…

 

Ik meld mij weer in het nieuwe jaar!!

8 gedachtes over “Incontinentie

  1. mirjam1965 zegt:

    Herken veel van je klachten. Anderhalf jaar lang blaasonsteking gehad. Uroloog kon niks bijzonders vinden. Na half jaar antibiotica was de blaasonsteking eindelijk over. Controle begin december was ok. En na 2 weken weer blaasonsteking. Kom er nu achter dat ik baarmoeder verzakking heb en daardoor ook die blaasontstekingen kan krijgen. Pffff wat worden wij vrouwen toch gestraft vergeleken met mannen.

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Oh wat erg, zo lang ellende met blaasontstekingen! Om bloedchagrijnig van te worden… Maar inderdaad, door verzakking worden de dingen alleen maar verergerd en overgestimuleerd. Wat moeten wij allemaal toch ¨dragen¨ heh?! 😉

      Like

  2. Anita Willems zegt:

    Oooh, dat is zo’n vervelende kwaal. Ik had een periode dat als ik moest plassen ik echt accuut een wc moest opzoeken. Dan kon ik het niet ophouden. Nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet meer waardoor ik die klachten niet meer heb. Waarschijnlijk door het mediteren, dat werkte op alles positief door.

    Liked by 1 persoon

  3. villablabla zegt:

    Goed dat je hier over schrijft. Voor veel vrouwen is het toch nog een beetje een ‘taboe onderwerp’. Onze bekkenbodemspieren trainen zouden we eigenlijk allemaal moeten doen. Goed dat je mij er nog eens aan herinnert 🙂

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

