Vergeetachtig

Was ik net van plan deze keer eens een blogje te tikken over de ongelooflijke vergeetachtigheid waar ik de laatste weken weer héél erg last van heb, komt er gisteren in mijn mailbox een nieuwsbrief van A. Vogel precies over, hoe toevallig, vergeetachtigheid tijdens de overgang.

light

Waren het in de afgelopen paar maanden vooral de hevige hartkloppingen, opvliegers, zweten,  lichte depressies en extreme vermoeidheid die mij kwelden, sinds een paar weken heb ik het op dat vlak wat rustiger en loopik alweer een tijdje met een nogal mistig hoofd. Ben nog steeds wel vermoeid maar gelukkig al weer wat minder.

Ik haal woorden door elkaar, zeg bijvoorbeeld tegen mijn zoon dat hij zijn schoenen aan moet doen en zijn handen moet wassen, terwijl we voor de badkamerspiegel staan en er tanden gepoetst en gezicht gewassen moet worden.  Of bij het weggaan naar school zeg ik ¨welterusten lieverd, veel plezier vandaag!¨ Gelukkig heb ik het nog wel zelf in de gaten en wijst mijn zoon mij er natuurlijk ook fijntjes op. Ach, hij is het inmiddels wel gewend.

In de nieuwsbrief van dr A. Vogel (de Belgische menopauze variant) geven ze een aantal tips waarvan de onderstaande op mij nog wel het meest van toepassing is:

Leer je focussen op één ding. Vergeet multitasking eventjes.

Ik merk inderdaad dat ik écht gefocust moet zijn op waar ik mee bezig ben anders gaan mijn gedachten alle kanten op en gaat het mis. Multitasken, tja ik ben er dol op , ik doe het nog steeds maar het gevolg is dat ik soms met een paar dingen tegelijk¨bezig¨ ben waarvan ik volledig ben vergeten dát ik er mee bezig was.

Voorbeelden te over. Maar ik zal er een paar geven;

Ik ben in onze schuur aan de voorkant van het huis de kattenbakken aan het verschonen en loop tussentijds even met het vieze gebruikte grit naar de container, bij ons achter het tuinhek uit aan de overkant van de straat. Stukje van niks. Als ik weer terugloop de achtertuin in komt poes naar me toe om even wat aandacht te vragen, ik aai haar en brabbel wat tegen haar, zie vervolgens dat mijn roos gesnoeid zou kunnen worden, pak de tuinschaar en snoei de halve tuin, veeg de tuin aan, loop de naar de keuken om mijn handen te wassen en bedenk me ineens dat ik de was boven nog moet uitzoeken, loop naar boven haal de was, kom beneden in de schuur waar de wasmachine en de droger staan en struikel bijna over de ontmantelde lege kattenbakken en de schoonmaakattributen. Ooooooow ja, da´s waar ook, ik was bezig met de kattenbakken…

Echt heel erg. Ik moet me dus echt beter focussen op wat ik aan het doen ben.

Doen we een spelletje met z´n drietjes? Ik zit steevast te ¨dromen¨, heb slecht in de gaten wanneer het mijn beurt weer is, loop de verkeerde kant op met mijn pionnetje en mis hele delen van het gekeuvel omdat het één grote mistige toestand in mijn hoofd is.

Op mijn werk kan ik me gelukkig wel beter focussen, (de ene dag beter dan de andere dag trouwens…) omdat ik dan minder afgeleid wordt door van alles. Ik heb werkzaamheden die wel concentratie vereisen maar dat gaat goed, gelukkig. Bovendien komt daar bij dat ik bij mijn man en zijn broer in de zaak werk, we zijn maar met z´n drieën op kantoor en ik zit daardoor in een veel relaxtere werksituatie, met relaxte werktijden én begrip, mocht ik weer eens een beetje vaag, mistig of licht depressief gedrag vertonen. Ik ben daar héél blij mee en heb, als ik mij weer eens in een hormonaal slechte fase bevind, oprecht te doen met de werkende vrouwen met overgangsklachten die zich op hun werk ellendig en onbegrepen voelen.

Wat ik wel grappig vind trouwens… Ik herken het zo ontzettend van vroeger bij mijn moeder. In mijn jonge jaren kon ik me soms zo ergeren aan het feit dat ze zo warrig en afwezig kon zijn, dingen verkeerd zei, naar woorden zocht, af en toe een beetje glazig stond te kijken. En nu… nu heb ik precies hetzelfde…

Gelukkig weten ze in de nieuwsbrief

Vergeetachtigheid en geheugenstoornissen zijn typische en zeer normale overgangsverschijnselen die vanzelf weer verdwijnen.

Er is dus nog hoop…

 

 

9 gedachtes over “Vergeetachtig

  1. kliefje zegt:

    Ik heb dat al jaren dus. Geen idee of het erger geworden is. Ik ben gewoon snel afgeleid. Om die reden is thuiswerken ook niks voor mij, ik zou de discipline niet hebben. Ga op weg naar de laptop even de planten water geven enzo. Je kent het wel.
    Blij dat er hoop is! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Meisje van 50 zegt:

    whahahah…. hoe herkenbaar!! Ik heb van die dagen, dan duurt alles langer, ik loop drie keer naar de huiskamer om iets te pakken, maar vergeet wat ik wil pakken in die drie seconden die het duurt om naar de huiskamer te lopen. Ik heb gemerkt dat magnesium daartegen helpt bij mij. Ik nam het om beter te ontspannen voor het slapengaan, maar sinds ik het regelmatig neem is mijn vergeetachtigheid verminderd. Let wel: NIET weg ;-P Toeval?

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

