Afwachten…

De uitslag van het bevolkingsonderzoek was goed. Pap 1, geen afwijkende cellen gevonden. Dat is een geruststellend gevoel. Ik ben nog steeds erg content met mezelf dat ik dat zo snel geregeld heb vorige maand. Over 5 jaar komt er weer een uitnodiging, die ik dan ook wéér zal aannemen.

Wat een minder geruststellend gevoel is, is dat er voor het eerst in anderhalf jaar redelijk regelmatig menstrueren deze maand nog helemaal niets is. Normaal gesproken zat er 1, dan eens 3 of 2 dagen verschil tussen en brak de sluis door zeg maar. Nu nog geen drupje…

 

Inmiddels zit ik op dag 15 van de dag verwijderd dat het had moeten gebeuren en ik vind het ronduit vervelend dat ik niet weet wanneer ik het kan verwachten. Ik voel me in principe prima, zit momenteel in een rustige hormonale periode trouwens, op wat lichte klachten na en voel iedere dag wel een beetje alsof het ieder moment zou kunnen komen.

Ik ben niet zwanger, dat heb ik inmiddels wel even getest (2x). In de afgelopen anderhalf jaar dat ik gestopt ben met de pil heb ik gelukkig nooit de nood gehad om te testen, alles kwam immers redelijk op tijd. Ik heb een handige app die mijn  vruchtbare dagen aangeeft dus alles is wat dat aan gaat altijd onder controle.

Omdat van zwangerschap in mijn geval geen sprake is, is er maar één logische oorzaak voor het uitblijven van mijn menstruatie en dat is dus de overgang. Zo ben je nog regelmatig ongesteld, zo sla je ineens één of meer maanden over. Er zijn vrouwen die maandenlang niet menstrueren, bijna op een jaar zitten (want pas een jaar na je laatste menstruatie kan je spreken van de menopauze) om vervolgens in het zicht van de haven te stranden en alsnog weer vrolijk verder te menstrueren. Geen peil op te trekken.

Het idee dat ik misschien nog tot na mijn 50e op deze manier verder moet, met deze willekeur van mijn hormoonhuishouding  en ook met het oog op risico op zwangerschap heeft mij doen besluiten om toch weer aan de pil te gaan. Ik heb daar goed over nagedacht, ben me bewust van eventuele risico´s en heb ook andere vormen van anti-conceptie de revue laten passeren maar de pil is het geworden. In overleg met de huisarts.

Het wachten is nu op de menstruatie, zodat ik op dag 1 kan starten met innemen.

13 gedachtes over “Afwachten…

  1. Sabine zegt:

    Die mevrouw die bijna op het jaar zat en toen.. dat was ik. Grrr. Gelukkig is het sindsdien redelijk regelmatig en te doen, maar van mij had het mogen stoppen. Oh well 😉

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

