Droge huid tijdens (pré)overgang

Door de afname van oestrogeen wordt de huid tijdens de (pré)overgang steeds droger (… en droger, en droger …). De huid gaat trekkerig aanvoelen, wordt schilferig en kan gaan jeuken. Daarnaast veroudert de huid. Dat laatste is een onomkeerbaar proces en hoort nou eenmaal bij het ouder worden. Daar heb ik geen moeite mee maar het is wel iets waar ik me steeds bewuster van word. Als ik mijn lijf en huid bekijk kan ik concluderen dat het verouderingsproces inmiddels in (volle) gang is.

Ik heb de laatste paar jaar last van een enorme droge huid.

Mijn gezicht, hals en decolleté schreeuwen om voedende verzorging. Als ik ´s avond mijn gezicht reinig of ´s morgens onder de douche vandaan stap staat mijn gezichtshuid helemaal strak met soms als bonus een vlekkerige rode waas. Na gebruik van serum en crème voelt het weer fijn.

Ik heb mijn gezicht vanaf mijn tienertijd altijd goed verzorgd met producten van Jafra. Een jaar of twee geleden ben ik overgestapt op The Body Shop. Een beetje vanuit kostenoogpunt alhoewel het elkaar niet veel ontloopt qua prijs maar vooral ook omdat ik graag verzorgingsproducten wil gebruiken die dierproefvrij zijn, geen onnatuurlijke  en/of duistere ingrediënten bevatten en ook nog eens eco-vriendelijk zijn.  Ik gebruik nu al dik een jaar de Pomegranate lijn van The Body Shop en dat bevalt eigenlijk heel goed. Toch heb ik gisteren van Neobio, een ander ook dierproefvrij- en natuurlijk cosmeticabedrijf, een peeling en een dag- en nachtcrème aangeschaft. Ik ben heel benieuwd wat die producten voor mijn gezichtshuid gaan doen.  Uitproberen dus, de komende weken.

Direct na het douchen maar ook gedurende de dag voelt de rest van mijn lichaam vaak trekkerig, vooral armen en benen.  Ik gebruik doordeweeks weinig douchegel, een toefje ter grote van een hazelnoot, voor onder de armpjes. Wel zo fris. Ik gebruik producten zonder zeep (voor zover ik weet zijn mijn douchespulletjes zeepvrij). Zeep droogt de huid namelijk erg uit. Toch heb ik regelmatig last van jeuk en schilfertjes.  Zelfs smeren met die overheerlijke Shea Body Butter (van The Body Shop inderdaad) kan dat niet altijd tegengaan maar grotendeels wel gelukkig.

Mijn handen zijn ook vrijwel altijd gruwelijk droog en aan beide duimen heb ik altijd en eeuwig kloven. Om gek van te worden. Handcrèmes vind je bij mij overal, in de keuken, naast mijn bed, in mijn tas, op mijn bureau.

Mijn voeten smeer ik ook regelmatig in met voetencrème. (Ik kan zo jaloers zijn op van die poezelige fluweelzachte voetjes die je zomers bij iemand ziet. Hoe krijgt iemand dat voor elkaar?)

Ik heb eens even opgezocht wat je zou kunnen of moeten doen als je last heb van een extreem droge huid.

Op diverse websites kom ik de volgende 10 punten veelvuldig tegen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

  1. Drink voldoende water
  2. Heb voldoende beweging
  3. Eet essentiële vetzuren
  4. Douche of badder niet te heet en niet te lang
  5. Gebruik zo min mogelijk zeep
  6. Reinig je gezicht en gebruik  gezichtsverzorging
  7. Gebruik voor de overige droge huid voedende crèmes of olies
  8. Stop met roken
  9. Bescherm je huid tegen de schadelijke invloed van de zon
  10. Ga aan de hormoontherapie

Oké, ik drink te weinig water! Ik vergeet het bijna altijd. Wist je trouwens dat er zelfs een berekening is hoeveel water je per dag zou moeten drinken? Onderstaand voorbeeld zou op mij van toepassing kunnen zijn.

Als richtlijn adviseren wij dat je dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water moet drinken. Bij een gewicht van bijvoorbeeld 75 kilo is de berekening dus: 75 x 0,44: 10 = 3,3 liter. Dit is het advies van een van de meest bekende fitnesstrainers ter wereld Charles Poliquin.  Bron: http://jessevandervelde.com/berekenen-hoeveel-water-je-per-dag-zou-moeten-drinken/

Die 3,3 liter water per dag haal ik zéker niet maar ik ben sinds kort mijn leven aan het beteren en drink inmiddels een aantal glazen per dag, buiten koffie en thee om.  Water is niet alleen belangrijk voor de huid maar voor je hele gestel.

Aan de overige punten (behalve van die hormoontherapie) voldoe wel. Voldoende beweging is natuurlijk overal goed voor maar of mijn huid daar nou minder droog van wordt… kweetnie. Ik eet goed, verzorg mijn (gezichts)huid goed, rook niet en gebruik factor beton ter bescherming van mijn huid tijdens de zomer.

Ik heb gisteren ook nog een doucheborstel gekocht die ik kan gebruiken om zelf mijn rug te kunnen doen. Man is tenslotte niet altijd in de buurt om de rug te scrubben. Die borstel ga ik niet dagelijks gebruiken, dan hou ik geen huid meer over maar eens per week (?) kan geen kwaad denk ik.

Even resumerend:

  • dagelijks gezichtsverzorging check
  • dagelijks bodybutter of bodylotion check
  • eens per week lichaam scrubben check
  • eens per week rug borstelen check
  • gebruik van handcrème en klovensmeersel check

Iemand verder nog goede tips en adviezen? Wat doe jij om je droge huid te verzorgen?

 

 

 

8 gedachtes over “Droge huid tijdens (pré)overgang

    • JoJo zegt:

      Pure kokosolie? Las ik laatst iets over; maar dan ik het kader van down-under problemen 😉 En inderdaad, dus, al die droge slijmvliezen… zeker zucht…

      Like

  1. Heidi zegt:

    Oh….wat een eye-opener…..dit stuk is zó herkenbaar, ik dacht al dat de overgang er aan zat te komen door een langer op zich laten wachtende menstruatie, maar nu weet ik het dus wel zeker! Ik heb van mijn huisarts pure vaselinezalf gekregen voor mijn droge benen en handen. Als ik ’s avonds mijn steunkousen uittrek (ik heb lipoedeem) dan sneeuwt het in de badkamer ;-)! En mijn nagelriemen waren allemaal kapot, velletjes, kloofjes, wondjes. Hoogste tijd voor actie dus!!

    Liked by 1 persoon

  2. kliefje zegt:

    Ruim drie liter water is belachelijk en doet niets voor je huid. Slecht voor je elektrolyten huishouding ook.

    Ik zweer bij Clinique. DDML voor de droge huid. En af en toe ook deze er extra bij: Comfort on call.

    Werken prima.

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

