Welke voeding veroorzaakt hartkloppingen en opvliegers?

Er zijn diverse websites met lijsten voedingsmiddelen die van invloed kunnen zijn op je overgangsklachten. Best handig om eens te bekijken. Wie weet herken je er iets in. Kijk maar eens hier, daar krijg je een goed overzicht.

e1165990ccbe2e83921df83c49293144

Ik heb inmiddels zelf ook wel gemerkt dat er wel degelijk een relatie is tussen

voedingsmiddelen en overgangsklachten

Van al mijn klachten kan ik mijn hartkloppingen en opvliegers het meest linken aan bepaalde voeding. Soms komt het ook door andere factoren, zoals stress, spanning en onrust. Of het is een fase in de maand. Dan heb ik er bijvoorbeeld twee weken lang iedere dag last van, dan ineens een week weer niet.

Tijdens het avondeten krijg ik bijna altijd, al een jaar of wat, een opvlieger, met hartkloppingen erbij. Met vlekken in mijn nek ook. Wij drinken meestal ook een wijntje bij het avondeten en vrijwel altijd is het dan dus raak. Soms niet en dát is dan best wel eens fijn. Even geen reactie op een wijntje.  Maar goed, zoals gezegd, vaker wel dan niet. Laat die wijn dan staan zou je zeggen, natuurlijk dat doe ik soms ook wel eens, als ik voel dat het na een paar slokken al opkomt ga ik verder met water.

Toch vind ik die opvliegers (tot nu toe, hoe zal dat zijn als ooit het zweet in stralen langs mijn lijf loopt?) niet het aller vervelendst. Ik vraag wel eens aan mijn man of hij het aan me ziet. Hij ziet wel dat ik er wat gejaagder en roder uitzie, met vlekken in mijn nek maar verder schijnt het niet echt op te vallen. Het is dat ik ga wapperen, kledingstukken uit ga trekken, ga zitten blazen en zuchten, kribbig word en de neiging krijg een buitendeur open te zetten anders zou ik het prima kunnen verbergen ;). Nee, die hartkloppingen. Díé vind ik het aller-aller vervelendst.

Mijn voeding bestaat over het algemeen uit ¨goede¨ dingen, veel groenten, weinig vlees, voldoende fruit. Geen overmatig alcohol gebruik. Ik rook niet. Ik gebruik vrijwel geen suiker, ook geen kunstmatige zoetstoffen, ik hou niet zo van snoep en zoetigheid (behalve caramel, zucht…), ben geen enorme chocolade-eter, drink geen vruchtensappen en geen koolzuurhoudende dranken. Natuurlijk houd ik wel van een stukje taart, een lekkere koek, een stukje chocola of een chipje. Ik ben niet van steen, haha. Nee maar even serieus, ik eet en drink redelijk ¨bewust¨ en soms neem ik iets lekkers. Je zou dus zeggen dat ik redelijk goed bezig ben. Maar…

Ik heb ontdekt dat ik van deze voedingsmiddelen die vervelende hartkloppingen en opvliegers krijg:

  • wijn
  • soep en warm eten
  • koffie (bij meer dan 2)
  • soms van thee
  • snoep en andere zoetigheden (+ ik zwel er van op)
  • chocola (ja, echt waar, welke vrouw heeft dat? Zou juist zo ehmmm opwekkend zijn, toch?)
  • chips
  • Smint (ik vermoed door die zoetstoffen)
  • salmiak/zoute drop (hartslag door het plafond)

Van witte meelproducten wordt gezegd dat het overgangsklachten zou bevorderen

Toevallig kon ik dat deze week eens geheel onbedoeld testen!

De afgelopen anderhalve week heb ik nagenoeg geen opvliegers en hartkloppingen gehad. Hoera!! Ook niet echt tijdens het avondeten. (Misschien hielp het dat ik geen wijn heb gedronken omdat ik ´s avonds nog met de auto weg moest.) Het was wat dat betreft heerlijk rustig in mijn lijf.

Mijn collega had witte harde broodjes voor de lunch mee naar kantoor genomen. Nadat ik de laatste hap van zo´n broodje door mijn keel had begon mijn hart te bonzen als een gek en kreeg ik het bloedheet. Mijn lichaam moest enorm gaan werken om dat broodje te verwerken. Na een paar uur was het over.

Pas toen realiseerde ik me dat het dus best wel eens door dat witte broodje zou kunnen komen! Raar maar waar.

En jij? Van welke voedingsmiddelen krijg jij last?

voeding

 

 

 

11 gedachtes over “Welke voeding veroorzaakt hartkloppingen en opvliegers?

    • JoJo zegt:

      Oe dat klinkt inderdaad alsof je nog maar heel weinig kunt eten en drinken maar je zal daar vast wel een weg in gevonden hebben. Ik drink doordat ik de laatste tijd steeds ´s avonds nog even met de auto weg moet al een week of twee geen wijn meer bij het eten en ik heb eigenlijk sindsdien veel minder last van opvliegers en hartkloppingen, dus ik zou bijna zeggen; ik laat de wijn voortaan gewoon aan mij voorbij gaan 😉

      Like

  1. daenelia zegt:

    Lijkt me heel vervelend. Ik heb niet gemerkt dat ik last krijg van bepaalde voeding. Behalve dat ik al sinds mijn 6de pukkeltjes krijg van aardbeien 😛 Maar dat is iets waar ik wel mee kan leven, want aardbeien zijn te lekker.
    Maar goed. Wie weet komt dit later nog wel voor mij… Of niet. Als ik kijk naar mijn moeder en haar klachten tijdens de overgang, denk ik dat ik er wel doorheen zou kunnen walsen.

    Liked by 1 persoon

  2. gewoonzoalsikben zegt:

    Ik kom even via via op dit blog kijken .De overgang heb ik gelukkig al een paar jaar achter de rug [begon al rond mijn 42e] Waar ik opvliegers van kreeg was idd wijn maar dan wel Rode wijn ,met Wit weinig of geen last .Ook rode groenten en vruchten ,bieten , rode kool ,aardbeien kreeg ik vreselijk opvliegers van .Ja het kan raar lopen
    Groetjes Elisabeth

    Liked by 1 persoon

  3. Meisje van 50 zegt:

    Rode vruchten 🙂 Ik ga er eens beter op letten. Zelf nog weinig last van opvliegers (fingers crossed dat het zo blijft!) Maar wijn….zucht! Zo jammer. Ik krijg er hartkloppingen van. Niet fijn. Voldoende om de wijn te laten staan Zouden we ooit weer zonder afstraffing aan de snaai kunnen?

    Liked by 1 persoon

  4. Hanietgeniet zegt:

    Ik heb een maand geen wijn gedronken en een maand geen opvliegers gehad. Nu drink ik weer wijn en het is iedere nacht weer prijs. Na 5 weken van gebroken nachten heb ik vannacht besloten om van rood op wit over te stappen. Helpt dit niet, dan maar rigoureus de wijn minderen of zelfs afschaffen. #zogeenzinin

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

