Ontpillen. Een jaar gestopt met de pil

Ik realiseerde mij ineens dat ik deze maand precies een jaar geleden stopte met het slikken van de pil.

Een goed moment om eens even terug te kijken op

mijn pré-overgangsklachten en een jaar pilvrij

Ergens eind 2014 kwam het besef dan wel het idee dat ik graag wilde stoppen met de pil. Ik had namelijk al een paar jaar last van diverse klachten die te relateren waren aan de pré-overgang maar ook aan bijwerkingen van de pil.  Ik wilde vooral graag stoppen met de pil omdat ik geen hormonen meer wilde slikken maar ook om te ervaren hoe het zou voelen zonder. Hoe mijn lichaam zou reageren en hoe ik er psychisch op zou reageren .

Zoals ik ook in diverse blogberichten in het afgelopen jaar schreef heb ik er voor mijn gevoel zeer zeker goed aan gedaan om te stoppen met de pil. Veel van mijn bestaande klachten verergerden wel en er kwamen er zelfs een paar bij. Gelukkig leken er in eerste instantie ook wel wat verbeteringen te zijn zoals vermindering van hartkloppingen, opvliegers en depressieve buien. Het waren blijkbaar momentopnamen want uiteindelijk kwam het tóch het afgelopen jaar weer in volle vaart over me én door me heen denderen.

De depressieve gevoelens, prikkelbaarheid, duizeligheid, vergeetachtigheid, gewichtstoename, opgeblazen gevoel, spier- en gewrichtspijnen, geur- en smaakverandering, verandering van lichaamsgeur, stemmingswisselingen, jeuk, gevoelens van weerzin, onrust, vocht vasthouden,  verminderd libido, perioden van veel maagzuur, zwaardere menstruatie, menstruatiepijn, opvliegers, hartkloppingen, droge huid; sommigen zijn er regelmatig, sommigen zijn wat meer naar de achtergrond gegaan.

Ik zag er de laatste paar jaar vaak moe en futloos uit en op dat gebied zijn er wat verbeteringen. Door wat hulp van buitenaf weliswaar.

De conditie van mijn haar is zichtbaar verbeterd door het gebruik van hele fijne shampoo en door het knippen van mijn haar. Een korter kapsel had ik mezelf veel eerder moeten aanmeten, ik ben nog steeds blij dat ik dat na heel lang wikken en wegen heb gedaan.

Ik  heb door onder mijn oogschaduw een primer  te gebruiken en een beetje BB-crème op mijn wangen te smeren een mooier opgemaakt gezicht, dat er tot laat op de dag nog prima uitziet (behalve bij drie keer nat regenen in code geel 😉 ). De oogschaduw blijft perfect zitten en mijn rode blosjes zijn wat verzacht.

Ik vind dit twee fijne verbeterpunten want ik vond mezelf  echt een beetje futloos op dat gebied!

Van alle toch al niet echt fijne pré-overgangsklachten vind ik écht het aller-allervervelendst de

hartkloppingen

Die zijn er eigenlijk steeds wel en ik word daar heel gejaagd en onrustig van. Nogal logisch natuurlijk. De laatste twee weken zijn ze heel heftig. Ik focus dan op mijn ademhaling en dan gaat het redelijk maar soms heb ik zeker wel momenten dat ik denk dat het nooit meer overgaat. En ik adem  ze ook zeker niet zomaar weg! Ik denk dat ik op die momenten al aardig richting een paniekaanval ga. Ik hoop niet dat ie ooit komt maar ik kan me voorstellen hoe dat gaat voelen. Door de goede ademhaling blijf ik in ieder geval redelijk rustig.

Ik heb gemerkt dat de hartkloppingen (net als opvliegers trouwens) door voeding veroorzaakt kunnen worden. Niet altijd maar ook daar zie ik wel een patroon in. Ik zal daar binnenkort nog eens een post over schrijven.

Wat ik echter wel merk is dat veel van de klachten die ik heb zich keurig op dezelfde tijden in de cyclus aandienen. Ik heb daar echt een patroon in ontdekt. Of laat ik het zo zeggen, ik ben me daar bewust van geworden. Het is dus gelukkig niet zo dat álle klachten zich gezellig tezamen continue aan mij opdringen. Het komt en gaat.

mamaindeovergangoverhormonen

 

 

 

4 gedachtes over “Ontpillen. Een jaar gestopt met de pil

  1. sunny mama zegt:

    Of je wel of niet de pil neemt, is voor iedere vrouw natuurlijk een persoonlijke keuze. Mij zelf stond het idee van jarenlang hormonen slikken altijd nogal tegen en ik ben er dan ook op vrij jonge leeftijd mee gestopt. Ik moet zeggen dat ik me toen onmiddellijk een stuk beter voelde.

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Ondanks dat de pil zijn/haar werk goed doet kleven er veel meer nadelen aan uiteindelijk, vind ik… Ik heb er jarenlang plezier van gehad totdat de bijwerkingen erger werden.

      Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

