Mijn zoon en mijn overgang & de menstruatiecyclusapps

Goh, alweer dik anderhalve maand geleden dat ik het laatste berichtje plaatste op Mama in de Overgang. Natuurlijk vlogen ook in deze afgelopen periode de hormonen van links naar rechts en van onder naar boven. De opvliegers en hartkloppingen daarmee natuurlijk ook. En veel andere vervelende klachten deden ook gezellig mee.

Ik was op 6 november met een concept begonnen en vandaag lees ik het voor het eerst weer terug. Grappig dat ik het me al niet eens meer kan herinneren, het is dat ik het nu weer lees, anders was ik het vergeten, was het de donkere krochten van mijn geheugen in gegaan.

Dit schreef ik in een concept op 6 november 2015:

Vorige week een paar hormonaal hele zware dagen. De menstruatie kwam 4 dagen later dan normaal gesproken en het lijkt wel of die dagen dat het op zich laat wachten een extra, extra rot gevoel in je lijf teweegbrengen.

Alles is stom zoals altijd in zo´n periode. Er zijn dan ook veel dingen die ik niet kon handelen. Zoals probleempjes op school met een ander kind, een ruzietje of wat dan ook. Ik schoot daar helemaal van in de stress, voelde me die dag heel slecht. Eigenlijk al een paar dagen.

Uitgelegd aan 9 jarige zoon waarom ik me zo voel en hoe het werkt met hormonen. Dat je daar als jong mens mee te maken krijgt om groot te worden en dat je er als wat ouder mens weer mee te maken krijgt om de hele hormonale boel weer af te bouwen. Dat een vrouw dan in de overgang komt, geen kindertjes meer kan krijgen, bla bla bla. Dat hij over een paar jaartjes ook gaat veranderen door hormonen. Dat ik dus inmiddels alweer op m´n retour ben. Voor hem natuurlijk een heel oninteressant verhaal waar hij nog niet echt chocolade van kon maken maar wat blijkbaar was blijven hangen bij hem was dat geen-kindertjes-meer-krijgen-verhaal. Nadat ik mijn niet echt heel samenhangende verhaal had afgesloten bleef hij peinzend zitten en zei ¨Ow mama, ik dacht eigenlijk dat je ging zeggen dat ik een broertje of zusje kreeg!¨

Goed. Nou ja, delen van mijn verhaal had hij blijkbaar toch wel opgeslagen ergens want een tijdje later zei hij dat hij die dag extra zijn best ging doen zodat ik me niet zo rot zou voelen.

Verder kan ik nog vertellen dat ik twee menstruatiecyclusapps in gebruik heb. Clue en Menstruatiedagboek. Waarom twee? Tja, ik kan geen definitieve keuze maken tussen die twee. Ik vind ze allebei fijn in gebruik door de overzichtelijkheid en de informatie die je er zelf aan kan toevoegen. Ze geven allebei de vruchtbare dagen iets verschillend van elkaar aan, een verschil van twee dagen. Wat op zich wonderlijk is want ik heb in allebei de apps exact dezelfde informatie ingevoerd. Ik hou me aan de beide apps bijelkaar opgeteld zeg maar en dat is prima want wij hoeven niet continue paraat te zijn tussen de lakens 🙂

Ook werd ik vorige week door de hond omver gekegeld en verrekte daarmee flink mijn enkelbanden van mijn rechtervoet. Daarmee was de aandacht direct wat van de overgangsklachten afgeleid leek het wel want ik hield me hormonaal redelijk goed. Alleen maar wat hartkloppingen eigenlijk en wat zielig gedoe, verder was ik druk met herstellen. Sinds zaterdag kan ik al weer redelijk goed lopen, buiten met brace voor extra stevigheid.

We stevenen af op de kerstdagen en het einde van het jaar. Ik wens iedereen die hier meeleest gezellige feestdagen toe en een voorspoedig en gezond nieuw jaar.

6 gedachtes over “Mijn zoon en mijn overgang & de menstruatiecyclusapps

  1. Miss Milla at Home zegt:

    Toch een vreselijke speling van de natuur dat je als moeder meestal met overgangsklachten wordt geconfronteerd als je kinderen in de pubertijd komen, alhoewel… als jou zoontje 9 is kan dat bij hem nog wel enkele jaartjes op zich laten wachten… hopelijk is het tegen dan bij jou al wat kalmer op hormonaal vlak.
    Ik ben nog niet in de overgang, denk ik, maar ik heb ook best veel last van stress. Wat gaat dat dan zijn als ik in de overgang kom, vraag ik me af…
    Fijne feestdagen!

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

