De Menopauze Sneltest

Vorige week kreeg ik een inval. Ik zag ergens op internet iets voorbij komen over een zelftest. Eentje om te checken of je wellicht al met de (pré)overgang bezig bent. Ik speurde wat en bestelde er eentje. Een beetje zekerheid is fijn. Nietwaar?

Na wat zoeken en lezen kwam ik uit bij Meno Check. Een 99% betrouwbare zelftest. Ik bestelde ´m met een halfjaar voorraad maandverband zonder plastic en wat vrouwgerelateerde verzorgingsproducten.

Stiknieuwsgierig pakte ik de doos uit en vond de Meno Check.  De test bestaat uit 2 testcassettes (apart verpakt) met pipetten, twee urineopvangbekers en een gebruiksaanwijzing (en een zakje droogmiddel dat je direct kan weggooien na het openen van de testverpakking…).

20151015_122739

Ik besefte me ineens iets heel geks. Half oktober 2005 deed ik een zwangerschapstest. Die positief was. Jeeeeeeiiiiiii. Nu, half oktober 2015 deed ik een meno-check-zelftest. Ondanks dat ik overtuigd was van een positief resultaat stond ik toch te trillen als een rietje. Ineens. Met mijn potje pies. In de badkamer. Net als tien jaar geleden. Even voelde ik een enorme spanning. Droge mond, vlekken in mijn nek. Beetje een raar gevoel in mijn buik.

Ik dacht alleen maar, jemig stel je voor dat de test negatief is, dat al die klachten die ik al bijna 5 jaar heb helemaal niets maar dan ook niets met de overgang te maken hebben. Wát heb ik dan misschien in hemelsnaam al die jaren al onder de leden. Brrrrrr.

 

20151015_123401

 

Mijn handen trilden enorm toen ik met het pipetje klaar stond om de 3 druppels in de testopening te laten vallen.

 

 

Volgens de gebruiksaanwijzing zal er eerst een verkleuring verschijnen in het test- en het controlevenster. Na 5 minuten kan je  de resultaten zien. Die kunnen als volgt zijn:

2015-10-20 21.39.32

Positief: Twee rode lijnen, eentje in het testvenster en eentje in het controlevenster, beide lijnen hoeven niet even dik of intensief te zijn

Negatief: Alleen in het controlevenster verschijnt een rode lijn. Er verschijnt geen lijn in het testvenster

Ongeldig: Er verschijnt geen lijn in het controlevenster. Ook indien er wel een lijn in het testvenster verschijnt is de test ongeldig en dient een nieuwe test uitgevoerd te worden.

Er zitten dus twee testen in het doosje. Na een week doe je de test nog eens.

Je kan de test doen als je symptomen hebt van de overgang en de afgelopen 12 maanden geen menstruatie hebt gehad en als je symptomen hebt van de overgang en een onregelmatige cyclus hebt.

Ik  behoor tot de laatste categorie en ik heb de test inmiddels twee keer gedaan en mijn klachten en vermoedens zijn bevestigd. Niet dat ik twijfelde maar nogmaals, bevestiging is wel zo fijn.

Dan weet ik tenminste dat ik niet gek aan het worden ben en niet zonder reden in een hormonaal-, af en toe gedeprimeerd- , emotioneel- en lichamelijk  wrak ben veranderd.

En dit is dus nog maar het begin… 😉

 

 

 

 

14 gedachtes over “De Menopauze Sneltest

  1. kliefje zegt:

    Ik zet er wel mijn vraagtekens bij eerlijk gezegd. Test dit ding FSH en LH? Want als dat zo is, is het tijdstip (vóór of na de eisprong) enorm van belang. Maw: als iemand dus niet in de overgang is en ná de eisprong gaat laten testen en je interpreteert ‘m als zijnde vóór de eisprong, dan heb je dus een uitslag van in de overgang zijnde, terwijl dat niet zo is.
    Ik denk dat je je in jouw geval, met al je klachten geen zorgen hoeft te maken over de uitslag. Maar wat als vrouwen het gaan doen die niets mankeren op hormonaal gebied? Die schrikken zich suf…

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Ja daar test ie op en in de bijsluiter staat ook dat je op dag twee tot zeven van de cyclus moet testen en een week daarna. Je kan inderdaad je vraagtekens zetten bij zo’n test, doe ik ook altijd wel. Maar in mijn geval en met mijn klachten vind ik het een bevestiging van wat ik zelf al voelde. Als ik al die jaren hormonaal niet zo aan het rommelen was geweest had ik de test nooit gedaan, ik neem aan dat als er geen reden is dat iemand ‘m ook niet doet maar ik ben het met je eens dat de test verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

      Like

      • kliefje zegt:

        Dan ben ik gerustgesteld, want lukraak binnen je cyclus testen, zegt, zoals ik al schreef, helemaal niets en geeft een vertekend beeld. In dit geval is ie wel betrouwbaar hoor, rekening houdende met de dag van je cyclus.

        Like

      • Dees zegt:

        in het bericht staat dat de test geschikt is als je al 12 maanden niet meer menstrueert of als je een onregelmatige cyclus hebt. In het 1e geval weet je toch niet of je op dag twee tot zeven in je cyclus zit?
        In menstrueer door een mirena spiraal al een jaar of zeven niet meer, zou dus ook niet weten wanneer ik deze test zou kunnen gebruiken

        Liked by 1 persoon

      • JoJo zegt:

        Ik heb de gebruiksaanwijzing er even bij gepakt want je vraag is terecht. Bij een nog aanwezige cyclus dient de eerste test op dag 2 tot 7 van de cyclus uitgevoerd te worden en de tweede een week later. En in antwoord op jouw vraag; indien de maandelijkse cyclus niet meer aanwezig is, kan de eerste test op een vrij te kiezen dag uitgevoerd worden en de tweede test een week later.

        Ikzelf weet niet 100% zeker of de test ook bruikbaar is bij spiraalgebruik. Ik heb ergens gelezen dat het spiraaltje je hormoonhuishouding grotendeels wel in tact houdt en dat je dus wel zou kunnen testen. Dat zou je eens moeten navragen…

        Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

