Menstruatiecyclus app

Ik was vorige week toch iets te voorbarig met mijn jubelstemming dat het wel weer lekker ging. De dag nadat ik mijn berichtje had geplaatst zat ik er weer helemaal in. Het was er allemaal weer. De hele waslijst aan ellende. Met dit keer ook nog lage buikpijn, hoofdpijn en PMS erbij . Ach ja, het was weer de tijd van de maand die er aan zat te komen. Ondanks mijn enorme drang naar snaaien heb ik mij ingehouden, iets wat ik héél knap van mezelf vind, aangezien ik (weer eens) in de afvalmodus zit en echt niks aan onverantwoorde rommel tot mij wil nemen. Het gaat maar om een paar kilootjes, om even een wat vriendelijkere BMI te krijgen. Nou ja, oké, ik nam een paar stukjes pure chocola, van 85% cacao. Dat mag! Dat is best verantwoord. Een vrouw, in pré-overgang mét PMS klachten en een maandstond op komst heeft gewoon chocola nodig. Anders gaan er dooien vallen…

Maar ik wou het eigenlijk over iets héél anders hebben.  Ik zit nu in mijn elfde pilloze maand en hou daar een agenda van bij. Daarin schrijf ik kort (met steekwoorden, dus geen lief-dagboek-gezwets)  mijn klachten en de begin- en einddatum van de menstruatie. Reuze handig vond ik zelf. Totdat ik van de week ineens bedacht hoe handig het zou zijn als ik daar een app voor zou hebben. Beetje jammer dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb. Ik ben dus eens in de Playstore gaan zoeken naar apps om de menstruatiecyclus bij te houden en natuurlijk zijn er daar héél veel van. Wist ik veel joh. Er zijn er die miljoenen keren zijn gedownload en er zijn er die duizend of honderd keer zijn gedownload. Dan kies ik toch maar liever voor de meest gedownloade versies, die zijn dan lijkt mij het meest gebruikersvriendelijk.

app

Het is echt wel even de moeite waard om er eens naar te kijken. In zo´n app kan je namelijk van alles bijhouden of in één oogopslag zien in welke fase van de maand je je bevindt. En dat is best handig. Dat verzin je namelijk zelf niet met je papieren agenda.

In zo´n app kan je de lengte van je cyclus aangeven, het aantal dagen dat je menstrueert en eventuele klachten kan je met vrolijke gekleurde icoontjes ook aantikken. Er zit een kalender in waarop je direct kan zien wat de status van je hormoonhuishouding is. Of je in je vruchtbare- of niet vruchtbare periode zit zeg maar. Best handig. Wat mij natuurlijk opvalt is, dat ál deze apps er erg op toegespitst zijn om juist de vruchtbare dagen te kunnen monitoren. Zodat je precies weet wanneer je aan het werk moet mocht je zwanger willen worden. En dat is natuurlijk iets waar ik totaal niet op uit ben! Ik kijk daar wel om heen natuurlijk en haal de informatie eruit die ik nodig heb maar toch, het irriteert mij dan eigenlijk een beetje dat er geen speciale app is voor vrouwen die nog wel menstrueren maar al bijna opgedroogd zijn en met een heel andere cyclus leven, namelijk die van de pré-overgang. Mijn irritatie is volkomen onterecht, dat weet ik zelf ook wel, maar vrouwen met PMS of overgangsverschijnselen irriteren zich nou eenmaal aan van alles 😉

Ik heb dus een aantal apps geïnstalleerd. Sommigen direct weer verwijderd en sommigen wel ingevuld en in gebruik genomen. Drie heb ik er nu. Ik ga eens kijken welke mij het meest bevalt. Qua layout, qua info, qua overzicht etc.

Hou houden jullie je cyclus bij?

 

 

 

6 gedachtes over “Menstruatiecyclus app

  1. Gewoon Jolanda zegt:

    Hahahaha… Anders gaan er dooien vallen.. Ik moest er erg om lachen, terwijl het eigenlijk helemaal niet om te lachen is. 😉 Ik herken het gevoel zo!
    Mijn cyclus houd ik bij in de agenda. Zo n jaaroverzicht waar ik dan de kruisjes inzet.

    Liked by 1 persoon

  2. Meisje van 50 zegt:

    Ik heb Period Tracker gedownload. Had ik het maar eerder gedaan. Echt geweldige app. Met een klik aangeven of je last hebt van slapeloosheid, kramp, verlangen (zoet of zout) duizeligheid, bloeding, noem de symptomen maar op en ze zittern erbij. Of je maakt een nieuw symptoom aan. Maar ook hoe heftig is het: 1,2 of 3. En met een klik hoe je bui is(!!!!) Alsof het voor de overgang gemaakt is ;-P Echt super

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Die mogelijkheden heeft Clue ook en het is inderdaad superhandig om al die symptomen er in te zetten. Krijg je een mooi overzichtje van wat wanneer. Een beetje inzicht in de klachten is fijn, vind ik.

      Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

