Shampoo boven de 40 jaar: de eerste twee weken

Gisteren precies twee weken geleden begon ik met het gebruiken van Plantur 39, de shampoo voor boven de 40 jaar. Ik ontving van distributeur Alcina Cosmetics, de shampoo, een fles tonic en een flesje verzorgende balsem. Zoals ik al eerder schreef heb ik de laatste jaren nogal last van haaruitval en is mijn haar dus ook dunner en futloos. Het oogt daarbij ook nogal droog en soms springeriger. Hoe gaat het nu met de haardos na twee weken?

Eerst nog even dit

Plantur 39 is ontwikkeld door het Dr. Wolff-onderzoeksinstituut in Duitsland. Mocht je geïnteresseerd zijn klik dan vooral even door naar de productende ontwikkeling en de onderzoeken op de website. Ik vind het zelf altijd wel fijn om wat meer achtergrondinformatie te lezen over een product en zij beschrijven het zelf beter dan dat ik het voor de lezers zou moeten verwoorden.

En dan nog even dit

Het klinkt misschien scary maar hé iedere bijsluiter geeft een overzicht van eventuele bijwerkingen en die hoef je ook niet altijd te krijgen; het zou in zeldzame gevallen zo kunnen zijn dat er tijdelijk een verhoogde haaruitval optreedt, de haren die zich al in de rustfase bevinden kunnen namelijk uit de haarzakjes worden gemasseerd tijdens het wassen. Na 3 tot 4 maanden neemt dat dan weer af en kunnen de haargroeicycli zich herstellen.

Het gebruik van de shampoo

De shampoo ruikt fris en schuimt goed. Twee niet onbelangrijke dingen vind ik! De werkzame stof dringt al bij het wassen van het haar door tot in de haarzakjes, aantoonbaar na een inwerktijd van 120 seconden, dus aanbevolen wordt de shampoo 2 minuten te laten inwerken op de hoofdhuid, van het aanbrengen tot het uitspoelen. Nou hebben wij zo’n handige douche-timer dus ik hou me keurig aan die tijd. Ik bedoel, als je iets test wil je het ook wel precies volgens de aanbevelingen doen toch?!  O ja, normaal gesproken, voor de Plantur 39 zeg maar,  had ik wel eens de neiging mijn haar twee keer te wassen omdat het nog niet lekker aanvoelde. Met déze shampoo heb ik het steeds één keer gewassen per douchebeurt en voelde het direct heel schoon en lekker aan.

Het gebruik van de tonic

Ik heb altijd de gewoonte om na het afdrogen een haarhandoek/tulband te dragen tot het moment dat ik mijn haar ga föhnen.  De tonic dient met de dosseerapplicator rechtstreeks aangebracht te worden op de hoofdhuid, zodat je het helemaal in de hoofdhuid kan masseren. Ook de tonic ruikt lekker fris, vind ik. Zo’n professioneel luchtje, alsof je bij de kapper zit, daar ruikt altijd alles zo lekker… Even in de hoofdhuid masseren dus. Het voelt, hoe leg ik dat uit, heel vol aan, wat dikkig. Alsof er echt iets gebeurd bij die haarzakjes. Ja dat klinkt nou heel raar maar ik kan het niet anders omschrijven. Daarna föhn ik het zoals altijd.

De bevindingen na twee weken

Eerlijk gezegd heb ik de verzorgende balsem nog niet gebruikt omdat ik graag eerst de shampoo en de tonic wilde uitproberen.

Ik realiseer mij dat het gebruik van dit soort producten misschien pas écht effect geven na langdurig gebruik, misschien wel pas na maanden. Maar… ik kan niet anders zeggen dan dat ik na precies één week shampoo en tonic al echt een andere haardos in de spiegel zag! Meer volume, meer glans,  het oogde minder droog/dor, zelfs het grijs zag er zachter uit. Mijn man constateerde dit ook, goed hè!

En dan, héél belangrijk, ook het haarverlies per dag is drastisch afgenomen. Serieus waar! Normaal gesproken had ik alleen al tijdens het wassen en uitspoelen zo’n 25 of meer haren verloren maar nu, geloof het niet, komen er hooguit in totaal een stuk of 3 mee. Nou jaaa!!  Bij het doorkammen en föhnen zijn het er ook maar een paar. Ja ik weet het, je gelooft het bijna niet maar het is toch echt zo. Door mij behaalde resultaten geven misschien geen garantie dat het bij iedereen zo werkt maar mijn aanbeveling is toch heb je last van haaruitval en heb je er de leeftijd voor probeer het  dan zelf ook eens!!

Inmiddels heb ik gezien dat de shampoo en de tonic bij het Kruidvat te koop zijn voor elk € 9,99.

Rennen allemaal!!

 

 

 

 

 

7 gedachtes over “Shampoo boven de 40 jaar: de eerste twee weken

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

