Shampoo voor boven de 40 jaar

Vorige week zag ik een reclame voor shampoo voor vrouwen boven de 40 jaar. Plantur 39. Of nou ja, mijn man zag de reclame en riep me erbij. Een eenvoudige, duidelijke tv-commercial waarin helder werd uitgelegd dat je als vrouw over de 40 al te maken krijgt met een dalende oestrogeenspiegel waardoor het haar dunner wordt en vroegtijdig uitvalt.  Aangezien ik de laatste jaren behoorlijk wat van mijn ooit zo volle haardos heb ingeleverd voelde ik mij direct aangesproken.  Met de hoeveelheid haren die ik per dag verlies kan je na verloop van tijd al een aardige pruik maken, bij wijze van.

Als ik het voor het douchen ’s morgens borstel dan komen er al aardig wat haren mee. Onder de douche, als ik mijn haar uitspoel en met mijn handen langs de volle lengte van mijn haar ga zitten er per keer dat ik dat doe gemiddeld zo’n 5 haren. Na drie keer deze handeling komt er niets meer mee. Laten we zeggen dat er in totaal, tijdens wassen en uitspoelen, ongeveer tegen de 25 haren verloren gegaan zijn. Samen met het borstelen van tevoren zit ik dan al op zo’n 30 haren. Droog ik het daarna met de handdoek en borstel ik het, dan komen er nog meer mee. Tijdens het föhnen verlies ik er ook nog een aantal, dat valt op de grond en hangt aan mijn kleding. Zit ik dus totaal, de hele ochtend-riedel bij elkaar, op een haar of 45-50.

Oef, dat klinkt akelig!! Je zou nu bijna de indruk kunnen krijgen dat ik dus bijna kaal ben. Wat geenszins het geval is gelukkig!! Het is wel dunner, slapper en springerig (grijs haar heeft geen pigment meer en wordt doorgaans droger, harder en krullerig).

haarvast

Haar vast, met overduidelijke kleurschakering

De kleur is tegenwoordig een mix van mijn oude kastanjebruine kleur, een paar tinten lichter dan dat én dus vooral veel grijze haren. Als ik het eens los draag valt dat niet zo heel erg op. Heb ik het vast, in staart of klem, dan is die mix van kleuren héél duidelijk zichtbaar. Dan wordt het een beetje peper en zout. Ik vind dat op zich niet zo’n probleem, ik ben zeker niet van plan om mijn haar te gaan verven en ergens vind ik het wel wat hebben die lichte strengen in mijn haar. Maar… ik vind het soms ook wel eens heel irritant en heel stom.

haarlos

Haar los, afhankelijk van de lichtval, ook veel kleurverschil (en op de meest rechtse foto toch maar gauw weer vast 😉 )

Zo, dan hebben jullie een beetje een indruk…

Maaaaaar!!! Die shampoo dus!!! Ja het duurt altijd even voordat ik tot de kern kom…

Plantur 39 belooft versterking van de weerstand van de hoofdhuid en de haarzakjes. De shampoo dringt snel door in hoofdhuid en haarzakjes en vormt daar een reserve aan werkzame stoffen die tot 24 uur actief blijft en helpt de hoofdhuid te beschermen tegen de gevolgen van de dalende oestrogeenspiegel. Met als gevolg minder haaruitval en zo stel ik mij voor gezonder en sterker haar.

Nou dat wilde ik wel eens proberen. Op de website las ik dat de producten verkrijgbaar zijn bij drogist, apotheek en kapper. Ik had mijn hoop gevestigd op de apotheek hier in ons dorp. De ochtend na de tv-commercial sprong ik op de fiets. Daar aangekomen werd ik te woord gestaan door een mevrouw die misschien een paar jaartjes ouder is dan dat ik ben. Ze was niet onvriendelijk maar liep ook niet over van vriendelijkheid. Jammer. Van de naam Plantur 39 had ze werkelijk nog nooit gehoord. Ze kon het ook niet bestellen.  Ik vertelde haar over mijn haarprobleem en de overgangsverschijnselen en dat die shampoo mij ideaal zou lijken.

“Overgang??? Zo oud bent u nog niet hoor??!!” Aaaarghh, ik word er nog giftig van. Wat denkt dat mens wel. Muts! Een beetje meer begrip en zusterschap had ik wel verwacht! En zeker in een apotheek!! Ik hoef echt niet zo nodig al helemaal 100% in de overgang te zijn maar kom op zeg, die verrekte klachten komen toch echt al jaren eerder. Even overwoog ik heel grof een opsomming te geven van al mijn klachten maar gelukkig kon ik mijn waardigheid behouden 😉 en antwoordde ik uiterst vriendelijk dat ik toch écht al een jaar of vijf behoorlijke overgangsklachten heb. “Ooooo.” Ze keek wat zuur. Ze probeerde me nog een andere shampoo aan te smeren en vitamine B tabletten maar ik poeierde het af en ging weg.

Thuis mailde ik de distributeur met de vraag of zij met mijn blog wilde samenwerken. En daar kreeg ik een positief antwoord op. Zo leuk!

Afgelopen dinsdag ontving ik een doosje met drie producten.

20150818_182259 (1)

Een shampoo, een tonic en een verzorgende balsem.

20150818_175927

Deze producten ga ik de komende tijd uitgebreid op mezelf testen en ik ga mijn bevindingen met jullie delen.

Wordt vervolgd dus…

Debbie van Alcina Cosmetics; hartelijk dank voor het toesturen van de producten!!

11 gedachtes over “Shampoo voor boven de 40 jaar

  1. Miss Milla at Home zegt:

    Stomme vrouw in de apotheek!
    Ik ben benieuwd hoe de shampoo je zal bevallen.
    Ik vind dat je nog wel een flinke bos haren hebt hoor, en dat grijs valt ook best mee. Ik verlies ook zoveel haren elke dag, misschien nog wel meer… en ik ben niet eens in de overgang. Help, waar moet dat eindigen?
    Na mijn zwangerschappen was het heel erg met mijn haardos gesteld. Ik dacht op een gegeven moment echt dat ik kaal ging worden. Na ongeveer een jaar en een vitaminekuur ging het gelukkig weer wat beter, maar echt weelderig zal mijn haar wel nooit worden.
    Had jij ook zo’n haarverlies na de zwangerschap?

    Liked by 1 persoon

    • JoJo zegt:

      Ik geloof het wel ja. Tijdens de zwangerschap mooi, dik, vol en gezond, daarna inderdaad weer minder. Het begon bij mij al wel vanaf mijn dertigste ongeveer minder te worden met mijn haar… (en was zwanger op 34/35e)

      Like

  2. Lichtophethart zegt:

    Wat een verhaal! Ik ben heel benieuwd of het een gewenst resultaat gaat geven. Ik zie de reclame ook vaak en denk dan zou dat helpen? Mijn haar valt ook steeds meer uit. Ik schrik wel eens en denk dan ojee straks heb ik niets meer. Dus ik kijk uit naar je blog.

    Like

    • JoJo zegt:

      Hey 🙂 dank je voor je reactie. Dit is al best een oud bericht en ik heb daar toen ook een vervolg op geschreven. Hoe dan ook de shampoo heeft goed gewerkt. Ik ben na een hele tijd weer overgestapt op gewone shampoo. Voor mij werkte deze shampoo als een soort kuur, hij deed zijn werk goed en daarna had ik het niet meer nodig. Het is dus zeker wel een aanrader!

      Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

