Maandverband zonder plastic

Wanneer het precies gebeurd is? Ik zou het niet meer exact weten maar zeker al wat jaren geleden. Van de een op de andere maand had mijn oude vertrouwde ultradunne maandverbandje van Always, een nieuw toplaagje. Aangezien ik behoorlijk last kreeg van nogal rauwe toestanden omdat de boel gewoon niet meer ventileerde en volledig dicht geplastificeerd zat, ben ik toen naar andere merken overgestapt. Blijkbaar had iedere producent in de reguliere maandverbandbusiness dit speciale niets doorlatende toplaagje ook ontdekt want lange tijd was het daardoor behoorlijk drama daar beneden.

Beste maandverbandproducenten, heeft u enig idee wat u bij de dames down-under veroorzaakt?

Ik zal proberen geen woordspelingen te gebruiken en het netjes te houden 😉

Goed even bij het begin beginnen.

De ultradunne maandverbandjes die qua verpakking en uitstraling zo leuk met de tijd meegaan werden door mij altijd goed verdragen. Ze deden hun werk prima, daar kan ik echt niets negatiefs over zeggen. Tot een jaartje of wat geleden. Of het nou door mijn tere huidje komt, (wellicht als gevolg van de hormoontjes) of door de materialen waar die verbandjes van gemaakt worden, de boel ging bij mij volledig rauw. Vréselijk. Omdat ik tampons al heel lang niet meer kan verdragen ben ik toch genoodzaakt om het bij maandverband te houden dus ik verving de kekke dunne verbandjes met vrolijke verpakking door de matrassen (van Kotex en later van NewWay) waar je echt niet dood mee gevonden wil worden. Tenminste als je jong bent. Maar ik ben niet meer jong en hoef niet meer hip te zijn én ik heb al behoorlijk last van overgangsverschijnselen dus matrassen zijn voor mij prima (en tegenwoordig zelfs noodzakelijk…). Ze voelden minder plastiekerig aan en het ging redelijk goed. De schade was te overzien zeg maar.

Helaas kon ik ze van de een op de andere dag nergens meer krijgen en aangezien ik inmiddels wel een beetje gek werd van die maandelijkse rauwe toestanden besloot ik eens te gaan zoeken naar alternatieven. En die waren er gelukkig.

Ik kwam terecht in de wereld van wasbare katoenen inlegkruisjes en de natuurlijke en organische maandverbanden. Halleluja!! Deze post wordt overigens niet gesponsord hoor, ik vind het fijn spul en deel dat graag met mijn lotgenoten ;). De wasbare katoenen inlegkruisjes heb ik een tijdje gebruikt om af te kicken van inlegkruisjesgebruik. Ik vond het altijd zo’n fris idee om een inlegkruisje te dragen, totdat ik dus geïrriteerd raakte (beneden) en ik van de bekkenbodemfysiotherapeut hoorde dat het dragen van inlegkruisjes juist de productie van afscheiding stimuleert. Mits je natuurlijk om andere redenen last van veel afscheiding zou hebben.  Ik kickte dus af met die wasbare dingen en inmiddels draag ik al bijna twee jaar geen inlegkruisjes meer en heb nagenoeg geen afscheiding. Of in ieder geval niet inlegkruis-waardig.

20150527_095502

 

Sinds een half jaartje ongeveer heb ik deze fijne verbanden voor de zware dagen in de maand en de inlegkruisjes voor de laatste restjes. Beiden kunststofvrij, niet met chloor gebleekt, ongeparfumeerd (welke gek verzint sowieso geparfumeerd maandverband??), puur biologisch katoen, natuurlijke materialen én biologisch afbreekbaar. Dit alles in allerlei diktes en met of zonder vleugels. Genoeg keuze dus. Ik betaal € 2,67 voor 14 stuks. Nou dafinkniefeel… Ik bestel ze op internet  maar ik zie ze tegenwoordig ook in de biologische supermarkten.

Ze bevallen zeer goed, de huidschade is lang niet meer zo erg als voorheen. Echt een aanrader voor wie ook met problemen in het oorlogsgebied kampt!

Nogmaals, deze post is niet gesponsord.

 

 

 

8 gedachtes over “Maandverband zonder plastic

  1. Ipie zegt:

    Ik gebruik al jaren wasbare maandverbanden. Nu ik 50 ben zou ik ze niet meer aanschaffen omdat ik iedere keer hoop dat het nu “echt de laatste keer is” dat ik menstrueer…
    De biologische verbanden lijken me een goed idee voor “onderweg” 🙂
    Ik denk dat het geparfumeerde gebeuren bedacht is door een man. Als je niet menstrueert ruik je daar beneden toch ook niet naar lavendel?!?

    Like

    • JoJo zegt:

      Haha, ik denk inderdaad ook dat daar een mannenbrein achter zit, alhoewel de man daar geen slechte bedoelingen mee had waarschijnlijk, vind ik het een waardeloos idee. Best leuk dat een ongebruikt verbandje fris ruikt, maar de combi met menstruatie is niet heel bloemig denk ik… 😉

      Like

  2. Korreltje zegt:

    Dat soort tips zijn altijd goed om te krijgen. Al ben ik voorlopig even vrij van bloedingen wegens spiraal, ik weet nog van de periode na de laatste bevalling hoe náár het was om steeds maar weer van die ellendige verbanden te moeten gebruiken.

    Liked by 1 persoon

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

