Hormonale dip

Van mijn besluit om te stoppen met de pil heb ik absoluut geen spijt. Het idee dat ik ¨vrij¨ ben van chemische stoffen en dat mijn lijf het nu allemaal zelf doet vind ik erg fijn en dus tja … bevrijdend.

Ik voel me over het algemeen gewoon goed maar inmiddels beginnen er wel weer wat verschijnselen aan mij op te dringen.

De vergeetachtigheid. Het is werkelijk heel erg, heel vervelend ook voor mijn omgeving.

De mentale afwezigheid. Ik zit volledig in mijn eigen wereld lijkt het wel. Ik ben er niet helemaal bij zeg maar. Een beetje dromerig.

De laatste dagen zit ik in een enorme hormonale cocon. Ik ben zeer zeker niet chagrijnig maar om nou te zeggen dat ik bruis van enthousiasme, mmmm nee niet echt. Alsof ik in een pak watten leef en beweeg. Ontzettend moe, moe en nog eens moe. Pijnlijke onderbuik en lage rugpijn. Zoals menstruatiepijn voelt.

Ik loop de hele dag met warme wangen, een lekker gezonde blos zullen we maar zeggen. Tsssss. Een soort ienieminie opvliegertjes ofzo. Of een beetje koortsig, kriebelig. Kweetnie.

Mijn haar zat afgelopen maand voor het eerst sinds tijden weer eens goed maar inmiddels begint dat ook weer een beetje in te kakken. Het zal wel een opleving geweest zijn. Ik voel mij een beetje een ingedroogd stukje fruit. Zo’n verschrompeld appeltje.

Ik heb al in geen eeuwen meer op een weegschaal gestaan maar ik hoef me niet te wegen om te weten dat ik toch wel wat aangekomen ben denk ik. Ik merk het aan mijn kleding, het zit allemaal wat strakker. Het zit niet meer lekker. Ik word er kriegelig van. Ik hou vocht vast. Ik heb overal jeuk. Of dat aankomen nou komt door het stoppen met de pil of door mijn behoefte aan af en toe wat lekkers. Zo buitensporig ben ik nou ook weer niet aan het snaaien geslagen. Sterker nog, ik let er juist nu op wat ik eet maar misschien toch nog niet genoeg…

Afgelopen vrijdag had ik ineens zomaar de hele dag de tijd om aan mezelf te besteden. Zoonlief was bij oma en ik zou daar pas ’s avonds om half zeven met man aan het diner te hoeven aanschuiven. Wat kan dat soms lekker zijn, zo’n onverwachte me-time-dag maar meestal slaat het mij ook een beetje dood. Dan bedenk ik wat ik allemaal zou kunnen gaan doen en dan zinkt de moed eigenlijk in mijn schoenen en heb ik nergens meer zin in.

Maar… deze keer wist ik mezelf toch op te peppen en stapte in de auto en reed naar mijn favoriete winkelcentrum in Amstelveen. Daar dook ik de winkels in die een beetje passen bij mijn leeftijd en mijn maat. Er zijn natuurlijk winkelketens waar ik tot een paar jaar geleden nog prima kon slagen maar op een gegeven moment ga je als vrouw van bijna 44 toch meer richting de winkelketens die wat ehhh comfortabelere kleding produceren. Ik krijg mezelf nou eenmaal (helaas) niet meer in maatje 38 geperst.

Denk vooral C&A, Hema, Miss Etam en MS mode (of ook wel PMS mode 😉 ). Stuk voor stuk prima winkels waar ik altijd wel iets leuk zie hangen tussen al hetgeen wat niet helemaal mijn smaak is maar toch… Vooral bij MS zijn ze erg lief voor vrouwen die in een hormonale, ingedroogde cocon leven; ze hebben daar namelijk pashokjes met drie soorten verlichting, naar eigen gevoel aan te zetten. Een kaarslicht-, daglicht- en studiolichtknopje. Ik koos uiteraard voor kaarslicht.

De shopgoden waren mij gunstig gezind, ik scoorde bij de diverse winkels een truitje, bloesje, t-shirt en drie heerlijk zittende broeken. Dat was fijn.

Vandaag voel ik me moe, moeier, moeist (zijn dat bestaande woorden?), ik heb wéér gloeiende wangen en voel me een beetje in mineur. Het zal wel weer overwaaien.

Sinds kort is er ook een Facebookpagina van Mama in de overgang. Mocht je het leuk vinden dan kan je me daar liken.

 

6 gedachtes over “Hormonale dip

  1. Gewoon Vlijtig zegt:

    Voor die vergeetachtigheid heb ik een agenda en die ligt altijd open. 😉
    En (grapje), ik word 50 dit jaar en juist dat zijn de winkels waar ik niet kom. Heb wel een ander maatje dan jou. Maar ben het helemaal met je eens dat ik geen kleding meer wil die mijn dochter ook aan heeft. Maar jeans centre, sting of vero moda vind ik super winkels. ook voor mij

    Like

  2. MamaJo zegt:

    Haha. Dat is ook een beetje mijn idee, ik wil niet nog zo nodig in de meest hippe kleding rondlopen die niet meer zo bij mijn leeftijdsfase passen. En aangezien ik tegenwoordig wel een M/L of L nodig heb kan ik niet meer bij de héle hippe tenten terecht, helaas.

    Like

  3. kliefje zegt:

    En in die van mij. Pffffff… Meen je, kaarslicht in een pashokje? Misschien toch maar eens gaan doen dan. Ik ben nogal anti-shoppen, voornamelijk vanwege het ongenadige licht, het alles uitvergrotende licht. (en de irritante verkoopsters. Of kon je die ook dimmen?)

    Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

