Stoppen met de pil: Dit jaar gaat het gebeuren…

Sinds kort is er ook een Facebookpagina van Mama in de overgang. Mocht je het leuk vinden dan kan je me daar liken.

Hoe toepasselijk. Een nieuw jaar. Een nieuw “begin”.  Ik ga dit nieuwe jaar stoppen met de pil. Ik slik ‘m momenteel nog, maak even de strip af en dan ga ik het maar avonturen.

Heb ‘m de afgelopen twee maanden overigens ook weer doorgeslikt (we gingen namelijk op reis en zoals al eens eerder gemeld, ik reis tegenwoordig niet graag menstruerende).


Tijdens deze doorslikperiode wederom geen noemenswaardige verschijnselen gehad, man man man, wat is het leven toch fijn zonder…

Ach welnee, wat lul ik nou, als ik er eens even goed over nadenk. Ik heb in de week voor kerst, zwaar onder invloed van hormonale hoofdpijn en geïrriteerdheid bijna een filiaal van de Decathlon verbouwd. Zooo giftig werd ik daar die zondagmiddag laat, al die mensen, al die kwalitatief uitermate teleurstellende jassen. Was ik daar nou speciaal voor op de fiets gesprongen en dacht ik nou écht daar zo tegen sluitingstijd een nieuwe jas te kunnen scoren? Pfffff…. Onredelijk ik weet het, maar ik was woest, van binnen. Trapte weer als een gek op mijn fiets in het bijna donker door Zuidoost Amsterdam. Degene die de fout zou maken mij met één vinger aan te raken. Ik zou ‘m helemaal…. nou ja vul zelf maar. Ik werd er aardig agressief van. Niet heel gunstig. Zwaar teleurgesteld, depri en doorweekt van het boze zweten kwam ik thuis. Geen jas. En ik had ook trouwens helemaal niet echt een jas nodig. Mijn huidige jas voldoet nog prima, na inspuiting met wind- en waterdichtspul. Ik heb nog 20 minuten uit moeten wasemen op de bank, met een hartslag van pak ‘m beet, 160.

Maar goed, die pil dus. Nog een week of twee en dan is het zover.

Ik vind het eigenlijk best eng. Waarom?

– Komen de hartkloppingen en opvliegers dan in alle hevigheid?
– Krijg ik last van depressie?
– Word ik een onuitstaanbaar persoon voor mijn directe omgeving?
– Verander ik misschien in een huilend wrak?
– Word ik niet nóg suffer en vergeetachtiger?
– Ben ik überhaupt nog wel in staat om te functioneren als vredelievend mens?

Ik weet het, ik weet het. Het is een herhaling van steeds hetzelfde en er zitten ook rare gedachtes bij. Ben natuurlijk niet helemaal van lotje getikt maar toch, een mens heeft wat om over te piekeren. Heb hier nog niet echt veel anders kunnen melden dan mijn twijfels.

Maar als het goed is heb ik binnenkort meer te melden.

7 gedachtes over “Stoppen met de pil: Dit jaar gaat het gebeuren…

  1. Gewoon Vlijtig zegt:

    Ik slik al vanaf 1995 geen pil meer. Dus kan eigenlijk ook niet oordelen welke ontwenningsverschijnselen daarbij horen. De overgang? Ik hoop dat ik het een beetje achter de rug heb, maar dat zal wel niet. Op een stiekem moment flitsen de hormonen weer door je lijf. Maar momenteel valt het alweer even mee. Succes met stoppen. Waarom stop je eigenlijk niet meteen? Of kan dat niet?

    Like

  2. Miss Milla at Home zegt:

    Ik neem al heel lang de pil niet meer omdat ik juist door de pil mij heel slecht voel: misselijk, hartkloppingen, depri, … alles uit jouw lijstje. Zonder pil gaat het veel beter. misschien ook voor jou. Ik hoop het… Dus ik ben best benieuwd naar je volgende blogbericht.

    Like

  3. Kliefje zegt:

    Pil en ik is een barslechte combi en ik slik 'm al sinds 2005 niet meer. Maar je weet ook hoe ik er aan toe ben de laatste tijd. Dus eh, ik houd wijselijk mijn mond en wish you all the best. Ik lees het wel denk ik 😉

    Like

  4. Tartelette Maison zegt:

    Door een ziekte mocht ik op mijn 34ste geen pil meer nemen. Op mijn 42ste kreeg ik overgangsklachten. Oh is het dat maar dacht ik toen nog. Sinds mijn 47ste ben ik in de menopauze en toen is het pas echt begonnen. Hormonen mag ik niet nemen dus ik onderga. Zucht. Benieuwd naar je ervaringen!

    Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

