Menstruatie uitstellen: wel of niet doorslikken van de pil

In de herfstvakantie was ik met zoonlief een weekje logeren bij mijn ouders die in Frankrijk wonen. Omdat ik vlak voor vertrek zou moeten gaan menstrueren en ik opzag tegen menstruerend-reizen besloot ik mijn pil door te slikken. Dat deed ik in de zomervakantie ook al want menstrueren tijdens een campervakantie zag ik al hélemaal niet zitten.

Tijdens de zomervakantie had ik geen last van opvliegers, hartkloppingen en PMS verschijnselen en tijdens de afgelopen weken dus ook niet!! Wat heerlijk zeg!!

Aangezien ik nog geen doorgewinterde overgangster ben, ben ik me nog aan het beraden over een paar zaken. Zaken als “zal ik de pil voortaan doorslikken en wat zijn daarvan de positieve en negatieve kanten” of “zal ik juist stoppen met de pil en wat zijn dan de gevolgen”. Ik heb al her en der de voor- en nadelen van het doorslikken van de pil opgezocht.

Wat in ieder geval bij mij heel duidelijk merkbaar een héél positief punt is van het doorslikken, is dat die verdomde PMS verschijnselen als zware hoofdpijn, vreetbuien, depressie, onrust en het zwaar geïrriteerd zijn over van alles en nog wat er gewoon niet zijn! En als fijne bijkomstigheid zijn de opvliegers en hartkloppingen ook naar de achtergrond verdwenen.

Maar wat ik zal doen. Ik weet het nog niet.

Als ik in een hormonaal wrak verander als ik stop met de pil dan zie ik daar wel praktische problemen. Ik stel mij dan voor dat ik voor mijn man en zoon (jong, 8) een draak word die alleen nog maar kan vuurspuwen en dat ik me heel slecht in mijn vel zal voelen. Andere kant van het verhaal is dan wel dat ik stop met mijn lichaam “hormonaal voor de gek te houden” en mijn lichaam zich kan aanpassen en kan leren wennen aan mijn eigen hormonen. Misschien voel ik me dan juist wel beter dan ooit tevoren.

Kortom, ik weet het nog niet helemaal. Ik lees me suf over dit onderwerp.

12 gedachtes over “Menstruatie uitstellen: wel of niet doorslikken van de pil

  1. Anoniem zegt:

    Ik ben uiteindelijk wel gestopt met de pil toen ik in de stopweek voor de zoveelste keer allerlei overgangsverschijnselen had. Nu heb ik de overgangsverschijnselen wel wat meer, maar ze komen en gaan ook cyclisch. Nu heb ik het voordeel ten opzichte van jou dat mijn kinderen het huis al uit zijn. Mijn man toont veel begrip voor mijn hormonale ellende, de hoofdpijn en mijn emotionele gedoe om van alles. Ik houd mijn lichaam nu in ieder geval niet meer voor de gek en ben blij dat ik gestopt ben met de pil.

    Like

  2. MamaJo zegt:

    Ik neig ook wel meer richting stoppen eerlijk gezegd… maar vind ik best spannend. Gelukkig heeft mijn man ook veel begrip, hij zal zich ook een beetje moeten gaan inlezen binnenkort, gewoon zodat hij weet wat er in mijn lijf en hoofd allemaal gebeurt of misschien wel gaat gebeuren, daar staat hij positief tegenover dus binnenkort heeft hij veel leeswerk, haha.

    Like

  3. Anoniem zegt:

    Fijn, dat je ook zo'n begripvolle man hebt. Mijn man heeft zich ook flink ingelezen, zelfs nog voordat ik er zelf aan toe was om er van alles over te lezen. Hij was het die de link tussen mijn hoofdpijn en de overgang legde. Als puber heb ik ook heel veel hoofdpijn gehad, maar ik had nog niet bedacht dat dat hormonale hoofdpijn was.

    Like

  4. kliefje zegt:

    Ik slik geen hormonen meer, heb me laten steriliseren toen ik 32 was. Zag het niet zitten die rotzooi te moeten blijven gebruiken tot ik 60 was ofzo. Ik zie veel vrouwen die gezondheidsklachten hebben gekregen door die toegevoegde hormonen. Ik zie ook veel vrouwen die geestelijk problemen erdoor krijgen (waaronder ikzelf)… Je kent mijn verhaal. Ik probeer het anders. En vooralsnog lijkt dit aan te slaan. Ik kan het je aanraden 😉

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Ik heb sinds een jaar een spiraaltje en in ieder geval geen last meer van menstruaties, en dat bevalt prima! De huisarts riep nog “zo kom je redelijk ongeschonden door de overgang heen”, dus dat geloof ik maar. Verder geen ervaring, nog weinig over gelezen. Wel merk ik soms wel wat hormonale klachten de laatste tijd … (toch die overgang? en is het erger of minder erg dan als ik die spiraal niet had?)

    Like

  6. MamaJo zegt:

    Oe een spiraaltje lijkt me best eng eigenlijk en ik weet er eerlijk gezegd niet zo veel vanaf. Vraag is inderdaad in hoeverre je klachten gaat krijgen, ik ga er eens wat over lezen…

    Like

  7. Mevrouw Williams zegt:

    Het prettigst voel ik mij nu , ik volledig in de overgang zit, alleen de manier waarop was minder hoor. Toch hoor ik veel mensen die zeggen ik slik wel door of ik heb een spiraal en dan kom je zo de overgang door. Maar mijn gynaecoloog zei toen dat het gewoon uitstellen is. Die overgang komt wel en bij de een minder dan bij de ander maar het is niet zo dat je de overgang kunt omzeilen 😉

    Like

  8. Vlijtig met zuinigheid zegt:

    Hee, wat leuk dat je mij attent maakt op dit blog. Echt iets voor mij. Al bijna 2 jaar heb ik geen menstruatie meer op eens een enkel keertje na. Laatste twee keer aug 2013 en juli 2014. Ik slik al 20 jaar geen pil meer dus ervaar alles zonder iets. Soms zijn er dagen bij dat ik iets kapot kan gooien tegen de muur en er zijn dagen dat ik gewoon helemaal niets merk. Ik ga eens teruglezen wat je allemaal geplaatst hebt. Nogmaals bedankt voor de tip.

    Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

