Zomaar 7 dingen waar je als moeder hartkloppingen van krijgt

Waar ik twee jaar geleden echt een gierende hartklep van kreeg was het gescheld en geruzie tussen zoon en wat “vriendjes” op straat tijdens het buitenspelen. We zaten met zoonlief midden in een stressvolle periode (in toen groep 3) met een geitenwollensokkenjuf die hem continue op de huid zat en waar hij erg onder geleden heeft.

Dat heeft de feestvreugde in ons leven toen zeker niet verhoogd. Ik heb daar erg veel stress van ondervonden (en man en zoon met mij natuurlijk). En ik zat al niet lekker in mijn vel toen.

Vorig jaar kwam het geruzie en gebakkelei tijdens het buitenspelen ook nog wel regelmatig voor en ik trok me dat allemaal erg aan. De confrontaties met de betreffende kinders en hun ouders… Een boze of verdrietige zoon. Ik werd er zelf erg onrustig en verdrietig van.
Stress triggert de opvliegers en de hartkloppingen. Niet fijn.

Inmiddels ligt de akelige groep 3 tijd ver achter ons, zijn we twee groepen verder en gaat het sinds zoon niet meer bij die juf in de klas zit weer helemaal goed op school. Zit hij beter in zijn vel en zijn de verkeerde vriendjes geen vriendjes meer en loopt het op straat ook allemaal goed.

Ik heb er alleen nog wel een klein traumaatje aan over gehouden met als gevolg dat ik tegenwoordig iedere conflictsituatie uit zelfbescherming uit de weg ga en me er zo min mogelijk mee bemoei. Ouders zitten vaak te dicht bovenop hun kind en kleine ruzietjes over een tak in de boomhut, Pietje Puk die ineens hard weg fietste of kindertjes die elkaar gewoon heel simpel niet liggen en niet met elkaar willen spelen, kunnen ook best zonder bemoeienis van ouders worden uitgevochten is mijn mening.

Weet je waar je als moeder van een zoon van 8 toch ook (naast de gebruikelijke) nog meer hartkloppingen van kunt krijgen?

  • het gebakkelei over het wel of niet terug ruilen van Pokémon kaarten terwijl er die middag toch echt wederzijdse overeenstemming was bereikt tussen de jongens.
  • het “geruzie” over wat ze wel of niet gaan spelen als er een vriendje is.
  • het continue onbewust knakken/kraken van zijn vingers en tenen.
  • het gefulmineer ’s ochtends dat school stom is en het gechagrijn daaromheen.
  • het té hoog in een boom klimmen en in gedachten zien hoe hij op z’n kop op de grond stuitert of hoe zijn voet tijdens zijn sprong uit de boom tussen twee stammen blijft zitten, brrrrrr…
  • hem nét kunnen behoeden om achter zijn bal aan de weg op te rennen… tssssss…
  • het onbesuisde knoertharde fietsen door ons wijkje, waar ook auto’s rijden (en hard, aaaargh) en in gedachten zien … vul zelf maar in …
Adem in… adem uit…
2 gedachtes over “Zomaar 7 dingen waar je als moeder hartkloppingen van krijgt

  1. Mammalien zegt:

    Ja, herkenbaar. En je hebt ook gelijk dat je er niet te dicht op moet zitten. Beter voor kinderen en ouders. Hoewel ik me dan ook weer druk maak over dat bomen klimmen als ik niet zie hoe goed het gaat 🙂

    Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

