PMS-klachten en overgangsklachten

Ik heb in mijn leven eigenlijk nooit écht last gehad van het Premenstrueel Syndroom. Ik deed het zelfs altijd af met “wat nou PMS?” Jaah, een beetje hoofdpijn, een tikkeltje chagrijnig maar verder mocht het echt geen naam hebben. Ik fietste altijd prima PMS-loos door de maandelijkse stonde heen.


Als tiener vloog ik overigens wel maandelijks tegen de muren op van de pijn in rug en buik maar toen ik eenmaal aan de pil ging was dat voorbij.

Sinds ik overgangsklachten heb, heb ik ineens ook last van PMS. Misschien noem je dit in deze fase geen PMS meer, ik weet het ook niet. (Bestaat er ook zoiets als Postmenstrueel Syndroom trouwens?)

Wat ik wél weet is dat ik het laatste jaar zo’n dag of twee voor de menstruatie ook last krijg van depressie, knallende koppijn en vreetbuitjes. Zodra code rood weer over is kabbelt het nog wat dagen voort en uiteindelijk ebt alles langzaam weg en ben ik weer redelijk “normaal”. In de “normale” dagen komen dan allerlei andere klachtjes er weer gezellig bij. Al met al heb ik het er maar druk mee.

De afgelopen twee weken waren weken met een sterretje. Dood- en doodmoe, bijna uitgeput. Depressieve gevoelens, niet over dingen die dicht bij mij staan. Nee, ik had een depressie over de maatschappij, de wereld, wat mensen elkaar aandoen, wat mensen dieren aandoen, gewoon alles wat er tegenwoordig aan negatieve shit over je uitgestort wordt in de media, alle vreselijke dingen die er momenteel op de wereld gebeuren.

De zorgen om hoe mijn zoon van 8 in deze *piep*wereld moet opgroeien, zich staande moet houden en de verkeerde persoon tegen kan komen; die het nodig vindt met drank op in een auto te rijden en vervolgens je kind dood of gehandicapt rijdt. Of diegenen met het korte lontje die net zo lang schoppen totdat je niet meer beweegt. Gatver de gatver degatgat gatver! Eén blik op de krantenberichten en ik zak het liefste in een heel diep gat en ik wil alleen nog maar huilen van ellende.

Nou ja een beetje van dat soort deprimerende gedachten dus met een alles verterende vermoeidheid en koppijn. Dan krijg je een beetje een beeld.

De jongste stiefdochter die maar blijft praten en praten en praten en praten en praten en praten en praten. Pffffff.

En dat huilen wat ik dan zo graag zou willen doen dat komt dan trouwens niet hè!! Echt volledige droogte. Geen druppel, al wil ik nog zo graag. Neeeejjj, die tranen komen altijd op een ander moment. Dat het nét niet uitkomt zeg maar. Heb ik de hele dag de tijd om te gaan zitten janken komt het niet. Nee, die tranen komen dan in de auto, tijdens een liedje, tijdens het avondje weg of zo maar ineens omdat het zonnetje zo lief schijnt en de temperatuur nog ze lekker is.

Kortom, gekkenhuis. Het was weer zwaar maar het wattengevoel in mijn hoofd is inmiddels weg, de depressie is weer weggetrokken en ik zie het allemaal weer wat lichter.

Krijg wel enorm veel zin in appeltaart met slagroom, caramelfudges, gebakken eieren en paprikachips nu.

Dus…

Zo eentje heb ik er godzijdank ook!
2 gedachtes over “PMS-klachten en overgangsklachten

  1. Arlinde zegt:

    Bij mij is PMS overgegaan door de pil. Ik heb een doorslik-pil en wordt dus amper meer ongesteld.

    Wat betreft opvliegers: beperk koffie, chocolademelk en echte thee. Dat scheelt stukken ( bij mij dan). Geen glaasje wijn meer 's-avonds en geen gekruid eten. dat scheelt echt. Vooral die koffie.

    Like

  2. MamaJo zegt:

    Ik heb er over gelezen, dan slik je steeds drie maanden door en last dan een stopweek in en zo word je dan nog maar 4 keer per jaar ongesteld. Is misschien een optie. Ik heb altijd het idee dat je je lichaam dan in de maling neemt, maar dat doe je eigenlijk zowiezo wel door pilgebruik… Ik ga er eens over nadenken.

    Wat koffie betreft, tja ik weet het maar ik drink altijd tweekopjes 's ochtends, is een genietmomentje. De enige dag valt het beter dan de andere dag. Ik drink al een paar jaar alleen maar rooibos en groene thee en die wijn, tja daar gaat inderdaad gelijk alles van gieren, heel af en toe valt het goed en heb ik nergens last van maar de lol en zin om een wijntje te drinken wordt steeds minder. Dank voor je reactie trouwens 🙂

    Like

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

