Overgangsklachten: Hartkloppingen

Untitled

Die hartkloppingen vind ik toch wel een van de meest vervelende verschijnselen. Je krijgt er een vreselijk gejaagd en onrustig gevoel van. Ik vind het meer hartrazen want zo voelt het bij mij ook.

Mijn hartslag raast soms als een dolle. Heel akelig. Alsof ik me heel erg ingespannen heb. Ik puf en ik blaas. Vaak vraagt man waarom ik zo zucht maar ik blaas dan de lucht bijna meditatief uit via mijn mond en probeer zo mijn hartslag onder controle te krijgen. Ik voel mijn hart dan ook kloppen, in mijn borst maar ook in mijn nek. Zonder mijn hand er op te leggen hè!

In rust kan ik soms wel een hartslag van tegen de 100 hebben. Het geeft op z’n zachtst gezegd een nogal beroerd gevoel.

Soms heb ik het dagen achter elkaar, een aantal keren per dag. Soms is het er dagen niet (hoera!).

Vaak galoppeert mijn hart ook ineens. Je kent het gevoel als je ergens van schrikt? Dat je hart dan even overslaat en het daarna weer wegebt. Nou, ik hoef nergens van te schrikken hoor. In rust kan ik zo maar ineens dat hele beangstigende gevoel krijgen, een soort doingdoingdoing, met een soort hapering naar lucht of de neiging om te hoesten. Het maakt me ook vaak wat onzekerder.

 

2 gedachtes over “Overgangsklachten: Hartkloppingen

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

