Veranderende lichaamsgeur tijdens overgang

Smelly smell

Deze tekst verscheen deels ook al op mijn andere blog

Mensen, ik heb het zwaar. Deze extreme temperaturen kan ik gewoon niet hebben. Velen met mij natuurlijk maar dat maakt het voor mij niet minder akelig jaaah.

Nou ben ik al nooit een zonaanbidster geweest maar de laatste jaren is de schaduw echt mijn beste en liefste vriend. Als ik in de fikkende zon moet lopen of zitten dan word ik bijzonder kribbig, nee wat zeg ik,  bloedchagrijnig, dus…

Mijn bloed klontert als stroop door mijn aderen, ik klots, guts en plak op plaatsen waarvan ik niet wist dat je daar überhaupt kan zweten.

Gelukkig stink ik niet naar zweet, dat penetrante akelige geurtje dat we allemaal wel kennen, neen, gelukkig niet. Het is meer een beetje vochtig, gistig, dampig. En dat vind ik dan zelf heel smerig maar mijn lieftallige huisgenoten ruiken dat niet. Dus blijkbaar ruik ik het alleen maar.

Sinds een jaar of wat ruik ik gewoon anders. Ik ben dol op lekkere luchtjes, douchegels en deo’s en ben, al zeg ik het zelf, erg schoon op mezelf. En toch, door die hele hormonale verhuizing in mijn lijf, ruik ik gewoon anders.

Ik ben mezelf niet in dit soort weer. Dat heeft niets met de overgang te maken. Hier in Nederland is het vaak zo ontzettend benauwd. Alsof er een dikke wollen deken in je strot geduwd wordt. Tijdens buitenlandse zonvakanties was en ben ik ook altijd in gevecht met de zon, mezelf en de temperaturen en mijn herinnering aan al die vakanties zijn altijd plakkerig en trekkerig. Dat akelige trekkende gevoel op de huid als je in de zon bent geweest. Ik bedoel, ik heb liever dat de zon schijnt dan dat het weken achter elkaar grijs en regenachtig is maar het kan ook to much zijn hoor hé.

Daarbij komt ook nog dat ik altijd heel gezellig wat dikkere ledematen krijg, handen en voeten zwellen wat op, nou ja soms voel ik me simpelweg een kamerolifantje. En dat irriteert me dan, en dan raak ik nog geïrriteerder van alle vochtige plekken en daalt mijn humeur richting vriespunt, wat dan wel weer verkoelend zou zijn…, en dan voel ik dat klonterende bloed in mijn aderen, en die plakkende haargrens, en die nagenoeg geen lucht doorlatende bh’s die de hele bliksemse boel daar volledig broeierig maken.

Ooo en laten we vooral niet het meest vreselijke vergeten; de plakkende en schurende binnenkant van de bovenbenen.

Aaaaaaaaaaaargh…

Een gedachte over “Veranderende lichaamsgeur tijdens overgang

Je reactie wordt zeer op prijs gesteld!

